McDonald's har fået appetit på den kødfri burger

Torsdag oplyste McDonald's, at fastfoodgiganten vil prøve kræfter med den plantebaserede burger. Tiltaget kommer flere måneder efter, at Burger King lancerede sit bud på den kødfrie burger.

En rum tid endnu må McDonald's-publikummet lade sig nøje med burgere af kød. Den kødfrie PLT Burger skal først testes i tre måneder på 28 restauranter i Ontario i Canada. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

De kan næppe få hænderne ned hos virksomheden Beyond Meat, for torsdag steg aktien med 11 procent. Springet bunder i, at virksomheden, der har specialiseret sig i plantebaserede alternativer til produkter, vi ellers forbinder med kød, skal levere hakkebøffen til McDonald's første kødfrie burger.

McDonald's har længe stået afventende på sidelinjen, men nu har fastfoodgiganten altså besluttet sig for at kaste sig ind i kampen om at kunne tilbyde en velsmagende burger, der aldrig har set skyggen af kød. Derfor vil man i fremtiden kunne se »PLT Burger« ved siden af »Big Mac«, »Big Tasty Bacon« og det øvrige McDonald's-sortiment.

Der går dog en rum tid, før McDonald's kødfrie PLT Burger rammer det danske marked. Først skal den testes i tre måneder på 28 restauranter i Ontario i Canada.

»Vi er midt i en læringsproces, så prøveperioden er en stor del af, hvordan vi udvikler vores menu. Sådan gør vi, inden vi tager springet,« skriver Ann Wahlgren, vicepræsident for McDonald's globale menustrategi, ifølge The Guardian i en e-mail.

Måneder efter rival

McDonald's plantebaserede burger kan måske synes som et revolutionerende produkt, men den kommer nu adskillige måneder efter, at McDonald's primære konkurrent, Burger King, lancerede en kødfri burger – »Impossible Burger«.

Det, der kunne synes at være et kapløb mellem de to giganter, er dog under overfladen en række fejder i forbindelse med de to plantebaserede burgere. »Impossible Burger« er udviklet i samarbejde med Impossible Food, der er McDonald's-leverandøren Beyond Meats store konkurrent.

Imens McDonald's har en tre måneders prøveperiode i Canada, sælger Burger King allerede »Impossible Burger« over store dele af verden efter »stort ønske fra kunderne«.

Og hvad kan man så forvente, når man sætter tænderne i PLT-burgeren? Det vil være smagen af salat, løg, syltede agurker og ost, varsler McDonald's, der tidligere har lanceret et lignende produkt i Tyskland og Israel – her var samarbejdet dog med Nestlé.

Aktier steg med 430 procent

Generelt har 2019 vist sig at være et godt år for virksomheder, der ønsker at tilbyde kødfrie alternativer. Nærstuderer man menukortet, vil man ganske mange steder se produkter fra netop Impossible Food og Beyond Meat i USA.

Med det øgede kendskab er virksomhedernes værdi steget, og stigningen har været gevaldig. Beyond Meat, der altså leverer bøffen til McDonald's kødfrie burger, blev børsnoteret tilbage i maj – blot en måned senere var aktiernes værdi steget med 430 procent.

Burger Kings samarbejdspartner, Impossible Food, har tjent mere end fem milliarder danske kroner på selskabets produkter.