McDonald's frygter for salgsprognoser efter kødskandale

Den amerikanske fastfood-kæde arbejder benhårdt for at genoprette salget af burgere og nuggets i især Kina efter sidste måneds kødskandale, der har gjort virksomhedens salgsprognoser usikre.

Sidste måneds kødskandale koster kunder hos McDonald's. Fold sammen
Læs mere
Foto: KENZO TRIBOUILLARD
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Burgerkæden McDonald's begynder nu for alvor at mærke konsekvenserne af den kødskandale, virksomheden i sidste måned ramlede ind i, efter en kinesisk leverandør angiveligt solgte fordærvet kød.

Situationen kan allerede mærkes på McDonald's resultater på det asiatiske marked, der står for 10 pct. af virksomhedens samlede årlige omsætning. Det gør virksomhedens salgsprognoser tvivlsomme, men man ved dog endnu ikke, hvilke effekter kødskandalen vil have på det samlede resultat for 2014.
 
Det skriver Bloomberg.

»McDonald's forretninger i Kina, Japan og visse andre markeder oplever en signifikant negativ indflydelse på resultaterne,« siger McDonald's til Bloomberg.

Siden den kinesiske regering startede en omfattende undersøgelse af kødleverandøren Shanghai Husi, der er en del af OSI-gruppen, er McDonald's aktier faldet med cirka 4,7 pct.    




McDonald's stoppede samarbejdet med Shanghai Husi i slutningen af sidste måned, hvilket har betydet, at Big Mac'en ikke har været tilgængelig i Beijing, men salget forventes at komme i gang igen snarest. I Hong Kong er produkter så som McNuggets, der indeholder ingredienser, som tidligere blev leveret af Shanghai Husi, endnu ikke tilgængelige, mens fastfood-kæden har meddelt, at man igen vil kunne købe kyllingeburgere på deres japanske restauranter i næste uge.

Indtil videre har McDonald's udvidet sit samarbejde med nuværende leverandører, der øger produktionskapaciteten, indtil virksomheden finder nogle nye, der skal sikre salget fremover.

Også konkurrenten Burger King har valgt at afbryde samarbejdet med Shanghai Husi.