McDonald's får hård kamp fra nye restauranter med gourmetburgere

Det boomer for tiden med alle mulige slags koncepter med gode råvarer i burgere på nye restauranter. McDonald's skal i kæmpe i et markedet, hvor sundhed, økologi og kvalitet spiller en væsentlig rolle, siger trendforskeren Dorte Wimmer.

Foto: PAUL J. RICHARDS. Arkivfoto. Det boomer for tiden med alle mulige slags koncepter med gode råvarer i burgere på nye restauranter. McDonald's skal i kæmpe i et markedet, hvor sundhed, økologi og kvalitet spiller en væsentlig rolle, siger trendforskeren Dorte Wimmer.
Læs mere
Fold sammen

De traditionelle fastfoodkæder med McDonald's i spidsen får i stadig stigende grad hård konkurrence af gourmetvarianter af nye burgerrestauranter. En ny generation af burgerbarer- eller restauranter er rykket ind i blandt andet København og Aarhus. Det er f.eks. burgerrestauranten Juicy Burger i Kødbyen i København, der bliver drevet af Henrik Boserup.

Men det er også burgerkæder som Grillen i København og Aarhus. Alle de nye spisesteder har fokus på gode råvarer og god smag. Da gourmetkokken Rasmus Oubæk åbnede Jagger Fastfood på Vesterbro i København, kaldte han det for »Burgerkrigen«.

Med en trecifret millioninvestering introducerer McDonald's nu konceptet »Made for You« i Danmark. Her kan den enkelte gæst sammensætte sin egen burger. Sammen med digital skærmbestilling er målet i verdens største burgerkæde at imødekomme kundernes forventninger om frihed og selvbestemmelse.

Dorte Wimmer fra Retailinstitute Scandinavia er en af Danmarks førende eksperter i nutidens og fremtidens forbrugsmønstre. Hun ved, hvordan virksomheder bør agere for at vinde fremtidens forbrugers loyalitet.

»Det boomer i øjeblikket med alle mulige sjove koncepter inden for burgere. Gourmetburgere er et segment, der virkelig boomer. Spørgsmålet er, om McDonald's får en sundere profil med det nye koncept. Hvis kæden vil have de unge og kvinderne med, vil de f.eks. gerne kende kalorieindholdet og have et kalorieregnskab, når de bygger deres egen burger. Det har jeg lige set på burgerrestauranter i London. For mange kunder er det også vigtigt, at de kan købe burgere med økologiske råvarer,« siger Dorte Wimmer.

Men McDonald's med de kendte klassikere Big Mac, McFeast og Cheeseburger er ikke kommet ret langt med økologi endnu. Bortset fra, at kæden f.eks. er gået over til at bruge danske økologiske æg til morgenmads-burgeren McMufffin - med spejlæg med bacon.

»Der er nogle udfordringer i forhold til, hvordan ingredienserne skal behandles ude i køkkenet. Men det er noget, vi arbejder videre med, og som vi gerne vil have fokus på,« siger Joachim Knudsen, direktør for McDonalds i Danmark omkring økologiske råvarer.

Kvaliteten af råvarerne er mere og mere afgørende for forbrugerne, påpeger trendforsker Dorte Wimmer fra Retailinstitute Scandinavia.

»Kvaliteten er et vigtigt parameter, når der vælges hvad der indtages. Så McDonald's skal sørge for, at det følger med i det nye koncept,« siger hun.

Med konceptet »Made for You« vil McDonald's som nævnt give den enkelte gæst mulighed for at sammensætte sin egen burger.

»Vi vil gerne give gæsterne det indtryk, at de er selv er kontrol med situationen. Vi vil være noget mere for vores gæster,« siger Joachim Knudsen fra McDonald's.

Ved udgangen af 2017 er det ambitionen, at samtlige 89 McDonald-restauranter i Danmark skal være redesignet og køre med det nye koncept.

Laes mere