Mave-pumper til danske forbrugere

Forventningerne om julens glæder har ikke været nok til at holde optimismen oppe hos de danske forbrugere, der nu overraskende klart lader sig påvirke af de negative overskrifter om bl.a. boligmarkedet og kreditkriser.

Det viser friske tal fra Danmarks Statistik for den såkaldte forbrugertillid i december i år. Det er en undersøgelse, som den danske talfabrik gennemfører i første halvdel af hver måned. En undersøgelse, der – sammen med andre indikatorer - giver et fingerpeg om dansk økonomi på kort sigt og et år frem i tiden.

På basis af en række spørgsmål fremkommer en ”forbrugertillidsindikator”. Hvis der tale om et positivt tal, er danskerne i en eller anden grad optimistisk.

Og det er vi trods alt stadig. Det overraskende er, hvor meget mindre optimistiske, vi er i forhold til november måned. Den samlede indikator for forbrugertilliden faldt således fra 6,1 i november til 2,9 i december.

”Forbrugerne går ud af 2007 med et ordentligt dyk i optimismen. Vi skal helt tilbage til februar 2004 for at finde en lavere forbrugertillid,” siger seniorøkonom Jakob Legård Jakobsen fra Nykredit Markets.

Det er ifølge Jakobsen særligt vurderingen af Danmarks økonomiske situation om 1 år, der trækker den samlede tillid ned, ligesom husholdningerne forventer en stigende ledighed inden for det kommende år.

”Vi er overrasket over det markante fald i forbrugernes optimisme. Godt nok er der megen debat om risikoen for overophedning, besværligheder på boligmarkedet og international likviditets- og kreditkrise. Men på den anden side må man jo konstatere, at ledigheden er rekordlav og fortsat faldende, beskæftigelsen har aldrig været højere og det samme kan siges om jobsikkerheden,” påpeger han og tilføjer:

”Samtidig vokser forbrugernes reallønninger noget mere end vi er vant til. Alle disse forhold burde efter vores vurdering overskygge de negative effekter på husholdningernes situation.”

Han tror, at dykket kan vise sig at være ”en enlig svale”.

”Vi tror ikke på, at det er indgangen til en periode hvor tillidsindikatoren fortsat falder og ryger i negativt. På den anden side skal man naturligvis også have respekt for, at husholdningerne vurderer, at det strammer mere til end hidtil. De kommende måneders udvikling på bolig- og arbejdsmarkedet samt i den internationale finanskrise bliver efter vores vurdering vigtige pejlemærker for den kommende tids udvikling i forbrugertilliden,” hedder fra seniorøkonomen.