Mataschef sætter sit lid til loyalitetsprogram

Væksten er nærmest ikke-eksisterende hos Matas, men det skal kædens omfattende loyalitetsprogram Club Matas lave om på. Administrerende direktør Terje List sætter stadig sit lid til programmets 1,6 millioner medlemmer.

Matas kæmper med at tilbagebringe den vækstkurve, der inden børsnoteringen i 2013 lå på omkring fem procent.
Læs mere
Fold sammen

Matas har svært ved at få sat skub i salget, som særligt er ramt af nedgang på hverdagsprodukter til personlig pleje. Men der er en løsning på problemet, mener manden i spidsen for Matas, administrerende direktør Terje List.

Ifølge Terje List er nøglen til at øge salget Club Matas, materialistkædens omfattende loyalitetsprogram, som med 1,6 millioner medlemmer er Danmarks største kundeklub. Det har direktøren sagt før, men nu skulle det være ganske vist.

»Ting tager altid for lang tid, og det har taget tid at rekruttere det rette antal medlemmer og lære deres indkøbsadfærd at kende. Men vi står på et punkt, hvor vi skal kapitalisere på den viden, vi har opbygget. Vi har investeret så meget og vores platform er i god form, så vi er klar til at eksekvere på det,« siger Terje List, som ikke vil spå om, hvornår potentialet transformeres til egentlig fremgang.

I oktober måtte Matas nedjustere forventningerne til hele året, fordi salget ikke udviklede sig som ventet.

Terje List stod i spidsen for Matas' intræden på børsen tilbage i sommeren 2013. Dengang kunne han se på en vækstkurve på omkring 5 procent om året, og selvom Terje List erkender, at den svigtende salgsvækst er en udfordring, mener han, at Matas er stærkere i dag, end ved børsintroduktionen for to et halvt år siden.

»Overordnet har vi været godt tilfreds med den udvikling, selskabet har været i. Vi står med en stærkere virksomhed, end vi stod med, da vi gik på børsen. Vi har fået alle vores processer og strukturer på plads, og vi har fået udviklet langt mere på vores Club Matas-indhold, end vi havde tidligere,« siger han og tilføjer, at han »naturligvis ikke er tilfreds med, at vækstkurven har lidt et knæk.«

»Det er det, der optager os. At få genskabt væksten,« siger Terje List.

Ser man på Matas-aktiens udvikling siden børsnoteringen ligger den 10 procent oppe. Men aktien har ikke udviklet sig stabilt, som mange ventede. Eksempelvis er aktien faldet med 23 procent siden 16. april i år, hvor aktien lå på sit hidtil højeste niveau.

Matas kom torsdag morgen med regnskab efter selskabets første halvdel af regnskabsåret 2015/2016. Det viste en omsætning i 2. kvartal på 783,2 millioner kroner svarende til et fald på 1,2 procent i forhold til 2. kvartal året før. I første halvår af 2015/2016 var omsætningen 1.609,7 millioner kroner mod 1.619,8 millioner kroner året før. Den underliggende like-for-like vækst i butiksomsætningen udgjorde 0,2 procent i 2. kvartal.

EBITA udgjorde 123 millioner kroner i 2. kvartal 2015/2016 svarende til en EBITA margin på 15,7% i forhold til 15,8% i samme periode året før.

Matas består i dag af knap 300 butikker og en netbutik. Selskabet har omkring 2.500 medarbejdere. Terje List har været hos Matas siden 2000.