Matas-topchef glad for at matche sidste års julehandel

Julehandlen sidste år matchede i store træk handlen året før hos Matas. Og det er administrerende direktør i Matas Terje List ganske godt tilfreds med, efter materialistkæden er kommet med regnskab onsdag morgen for tredje kvartal i det forskudte regnskabsår 2014/15.

Julehandlen sidste år matchede i store træk handlen året før hos Matas. Og det er administrerende direktør i Matas Terje List ganske godt tilfreds med, efter materialistkæden er kommet med regnskab onsdag morgen for tredje kvartal i det forskudte regnskabsår 2014/15. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

- Vi havde en meget stærk julehandel forrige år. Set i det perspektiv, er det vores store glæde, at vi er i stand til at matche og lægge lidt til omsætningen i tredje kvartal i år, siger Terje List til Ritzau Finans.

Tallet for omsætningen var kendt, da Matas kom med regnskab. Omsætningen for oktober til december sidste år, som udgør tredje kvartal i Mats' regnskab, kom op på 1041 mio. kr. mod 1018 mio. kr. for kvartalet året før.

Der er fremgang over hele linjen af de varer, som Matas har på hylderne, og som kunderne køber. Men markedet for skønhed, sundhed og personlig pleje var fortsat udfordret i det netop overståede kvartal. Og inden for Mass Beauty vurderes Matas, at markedet er gået en smule tilbage i kvartalet. Og det skyldes flere ting.

- Totalmarkedet falder inden for Beauty. Det er de daglige produkter, som folk køber færre af - og vi kan ikke forklare det, siger Terje List, der dog pointerer, at Matas beholder sin markedsandel på området.

Samtidig kan materialistkæden fortsat mærke effekten af, at de tog neglelakproduktet Depend Gellack ned fra hylderne sidste år. Det skete efter et tv-program, hvor der sået tvivl om produktet. Og ifølge Terje List fik det efterfølgende Miljøstyrelsen til at bede om en tilbagekaldelse af produktet.

- Vi lagde os selvfølgelig faldt ned og bad kunderne om at aflevere, hvad de havde købt hos os. Og det kan mærkes på omsætningen. Samtidig mangler vi stadig en erstatning for produktet på hylderne, siger Matas-direktøren.

Omsætningen på Beauty steg med 1,8 pct. fra tredje kvartal 2013/14 til 784,4 mio. kr. i tredje kvartal 2014/15. Beautyområdet er hverdags- og luksusskønhedsprodukter samt produkter til personlig pleje, kosmetik, parfume og hårprodukter. At omsætningen stiger skyldes rent faktisk tilkøb. Renser man for det, viser området et fald på 0,8 pct. i organisk vækst, da der blev solgt mindre make-up og manglen af Gellacks produkter.

På trods af kundernes tilbageholdenhed fastholder de finansielle forventninger til helåret uændret i forhold til det tidligere udmeldte med en samlet omsætning for 2014/15 i underkanten af 3,5 mia. kr. baseret på en estimeret omsætningsvækst på 1-2 pct..