Matas-topchef: Der er ingen grund til at vente på, at Amazon banker på

Amazon kommer snart til Danmark, og i flere europæiske lande har mastodonten lappet markedsandele i sig uden at tøve.

ARKIVFOTO Matas i shoppingcenteret Fields i København, onsdag den 7. november 2017. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Administrerende direktør i Matas Gregers Wedell-Wedellsborg ser Amazon som en konkurrent, og han har markeret fuld fart på Matas e-handel, som er et led i Matas' strategi, »et fornyet Matas«, der løber frem til 2023.

»Vi vil gerne være det bedste sted at handle på nettet, og så kigger vi i krystalkuglen og ser, at hvis vi får en masse konkurrence de kommende år, så er der ingen grund til at vente, til der er nogen, der står og banker på. Derfor har vi et enormt tempo på e-handlen«, siger Gregers Wedell-Wedellsborg til Ritzau Finans efter Matas' regnskab for første kvartal.

Han peger på, at Amazon højst sandsynligt vil forandre detailhandlen i Danmark, men han er sikker på, at der vil være plads til dem begge. Matas skal fortsat fokusere på at være specialister og have høj ekspertise indenfor sit eget felt.

»Jeg tror, det vil forandre detailhandlen på nogle områder, det er en situation, hvor der både vil være plads til os og dem. Jeg tror, det bliver en tid med rigtig mange forandringer. Der er mange steder i verden, hvor det lykkedes at have vækst - også for specialister som os,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

I første kvartal er e-handlen hos Matas øget med 50 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, men det store sats på e-handel blev først rullet ud for nogle måneder siden.

Matas har med sin nye strategi "et fornyet Matas" lagt meget fokus på nye leveringsmetoder for kunderne. En af de nye leveringsmetoder er, at kunderne kan få levering samme dag, som de har bestilt.

Det er dog fortsat kun aktuelt for folk, der bor i København. Han vil heller ikke ud med, om det kommer i hele landet, men er glad for kundernes modtagelse.

»Det siger vi ikke noget om endnu, lige nu koncentrerer vi os om at få det til at virke. Det er kun nogle måneder gammelt, og vi har været spændte på, hvad kunderne vil sige til det. Det er klart, når kunderne tager det til sig, så er det noget, vi kigger på at udvide«, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Den nye satsning på e-handel skal ses, i lyset af at Matas gennem flere år har oplevet faldende omsætning.

Også investorerne tog positivt imod det nye regnskab. Efter middag har aktien oplevet en stigning på 7,3 pct. og handles i 54,50 kr.

/ritzau/FINANS