Matas sælger for lidt mere, men tjener mindre

Den danske materialistkæde har haft en god julehandel og mere salg i tredje kvartal, men indtjeningen er faldet

Ny Matas-direktør rydder op: Færre butikker og mere nethandel
Der var gang i julehandlen Matas-butikkerne Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Der er en lille fremgang at spore hos den danske materialistkæde, der har haft sine problemer de seneste år.

I tredje kvartal i det forskudte regnskabsår er der en lille vækst i omsætningen på 1,7 pct. sammenlignet med året før. Driftsresultatet er imidlertid faldet med knap otte pct.

»I kvartalet valgte vi at opruste yderligere inden for det digitale område vel vidende, at det ville betyde en lavere indtjening ift. samme periode året før. Vi er derfor samlet set tilfredse med resultatet på over 200 millioner, hvilket ligger på linje med vores forventninger,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, topchef i Matas, i forbindelse med kvartalsregnskabet.

Kvartalet dækker årets vigtigste handelsmåneder, som er november med Black Friday og december med julehandlen.

Matas var allerede i starten af januar ude med en handelsopdatering, der viste at Black Friday var selskabets bedste handelsdag til dato, men en del af forklaringen på den øgede omsætning skal også findes i opkøbet af Firtal group, der blev indregnet fra d. 13. november. Selskabets butikker solgte for 0,5 pct. mere i kvartalet end i tredje kvartal i sidste regnskabsår.

Forventer mindre tilbagegang

Det har ikke været en dans på roser at være materialistkæde de seneste år. Mens lavpriskæden Normals opblomstring i Danmark har presset omsætningen i Matas’ mere end 280 butikker, er nethandlens fremad­stormende kæmper som Boozt.com og Zalando også på jagt efter de digitale beauty­-kunder.

I 2017 tog bestyrelsen konsekvensen og fyrede mangeårig adm. direktør Terje List, fordi den syntes, det gik for langsomt med at bringe den henslumrende detailkæde ud af dødvandet. Det er derfor den bundne opgave, som den nye Matas-topchef, Gregers Wedell-Wedellsborg, der tiltrådte i november 2017, har fået.

Matas indsnævrer forventningerne til omsætningsvæksten i regnskabsåret 2018/19. Kæden venter nu en underliggende omsætningsvækst i niveauet minus 0,5 til plus 0,5 pct. sammenlignet med 2017/18. Tidligere forventede kæden en omsætningsvækst i intervallet minus 1 til plus 1 pct.