Matas-rival sigter efter kraftig vækst i København og Norge

Der er stadig godt gang i væksten hos butikskæden Normal, der konkurrerer med blandt andet Matas på det danske marked.

Foto: Nils Meilvang. Der er stadig godt gang i væksten hos butikskæden Normal, der konkurrerer med blandt andet Matas på det danske marked.
Læs mere
Fold sammen

Det har i de første syv måneder af 2017 været med til at løfte omsætningen »markant«, hvis man tager selskabets egen udlægning for gode varer, og vækstambitionerne er bestemt ikke blevet mindre hos Skanderborg-virksomheden.

Særligt omkring København og på det norske marked skal der åbnes mange nye butikker, lyder det fra Normal selv. I Norge alene er der i den seneste periode kommet seks nye butikker til, og inden årets udgang skal der efter planen åbnes yderligere to.

»Vi kører på så hurtigt, som vi kan, uden at gå på kompromis med vores krav til størrelse og beliggenhed. Og så har vi i stedet også kastet os over Norge. Vi har otte butikker nu, og vi vil gerne gå på juleferie med ti butikker i Norge. Derefter skruer vi tempoet yderligere op næste år,« siger Torben Mouritsen, der er administrerende direktør hos Normal, til Ritzau Finans.

I de første syv måneder var omsætningen hos Normal 483 mio. kr. mod et salg på 665 mio. kr. i hele 2016, og det er et resultat af både nye butiksåbninger, men også mere gang i kasseapparaterne hos de eksisterende.

»Det er en kombination af helt almindelig ekspansion og en større tilstrømning af kunder til de eksisterende butikker,« siger Torben Mouritsen.

»Der, hvor vi har en relevant sammenligning med de eksisterende butikker, ser det fornuftigt ud. Når man laver så mange nye butikker, er der selvfølgelig også en vis kannibalisering, men det er samlet set en pæn udvikling,« fortsætter Normal-topchefen.

FLASKEHALSPROBLEMER I KØBENHAVN

Med hensyn til ekspansionen i Danmark er Normals kernefokus København og området omkring hovedstaden. Men udvidelserne har så meget fart på, at der ikke er nok tilgængelige lejemål til at matche Normals ambitioner.

»Vi vil gerne lave endnu flere butikker i Danmark, end vi gør lige nu. Der er plads til den del flere, men udfordringen er lige nu, at vi er ramt lidt af et flaskehalsproblem på de steder, hvor vi kigger,« siger Torben Mouritsen.

Han peger på, at udvidelserne i Norge blandt andet skal kompensere for et måske lidt lavere tempo end ønsket i København, fordi Normal ikke ønsker at gå på kompromis med nogle bestemte krav til butikkerne.

»Vi vil gerne ekspandere kraftigt i København. Vi er i forvejen godt dækket, men der er plads til en del flere butikker. Der er bare ikke det antal lejemål til rådighed lige nu, der også har den størrelse, som vi kræver,« siger Normal-topchefen.

SKAL OGSÅ OPTIMERE DRIFTEN

Kigger man på indtjeningen, tjener Normal endnu slet ikke så mange penge per produkt, som tilfældet er hos rivalen Matas. Overskudsgraden i de første syv måneder af i år var således 2,1 pct., mens Matas i sit første halvår af regnskabsåret 2017/18 havde en margin på 9,8 pct.

Men også det skal forbedres hos Normal, lyder det fra Torben Mouritsen. Det handler nemlig ikke kun om at skabe mere omsætning og vinde markedsandele; indtjeningen skal også følge med.

»Vores margin udvikler sig sådan set også positivt. Men vi investerer jo i en masse nye butikker, og derfor går der rigtig mange omkostninger ind i driften. Med tanke på det er det også bare rigtig dejligt, at vi stadig kan tjene penge i den her ekspansion,« siger Torben Mouritsen.

»Vi skal ekspandere så hurtigt, som vi kan. Men vi vil samtidig også gerne optimere på driften, så der kører ligesom to spor i vores udvikling,« fortsætter han.

Normal har lige nu 83 butikker i Danmark og otte i Norge. Selskabet kigger desuden på yderligere et marked, som direktøren dog endnu ikke vil sætte navn på.

/ritzau/FINANS