Matas overrasker pænt i sommerkvartal

Materialistkæden Matas får et overskud på 113,1 mio. kr. før skat i første kvartal af regnskabsåret 2015/16, hvilket er bedre end det, selskabet leverede i kvartalet året før

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø. Materialistkæden Matas får et overskud på 113,1 mio. kr. før skat i første kvartal af regnskabsåret 2015/16, hvilket er bedre end det, selskabet leverede i kvartalet året før.
Læs mere
Fold sammen

Materialistkæden Matas får et overskud på 113,1 mio. kr. før skat i første kvartal af regnskabsåret 2015/16, hvilket er bedre end det, selskabet leverede i kvartalet året før. Det svarer til en stigning på blot 0,1 pct. sammenlignet med kvartalet sidste år.

Like-for-like væksten udgjorde 0,4 pct. - og omsætningen var negativt påvirket af udviklingen i sæsonsalget, og i udestående Club Matas points.

Sammenlignet med første kvartal 2014/15 viser tallene en fremgang, idet Matas fik et overskud på 91,6 mio. kr. før skat i kvartalet sidste år.

- Det danske detailhandelsmarked er fortsat karakteriseret ved lav vækst, hvilket sammenholdt med blandt andet et mindre salg af sommersæsonprodukter og deraf mindre trafik i butikkerne, medførte en omsætningsudvikling på et lavere niveau end forventet, siger administrerende direktør i Matas, Terje List.

- På trods heraf har vi alligevel evnet at skabe et tilfredsstillende resultat i første kvartal 2015/16 og bibeholdt vores overordnede markedsandel. En stærk markedsposition, god strategieksekvering og stram omkostningsstyring har været de vigtigste årsager til dette, siger direktøren i en kommentar til regnskabet.

Omsætningen steg til 826,5 mio. kr. fra 827,2 mio. kr. i samme periode sidste år.

Matas fastholder forventningerne til regnskabsåret 2015/2016 om en omsætning "omkring" 3,5 mia. kr. baseret på en forudsætning om en like-for-like vækst på omkring 2 pct. samt en EBITA-margin på 17,0-17,5 pct.

Der ventes dog en normalisering af salget af sæsonprodukter. Og samtidig ventes det, at koncernen fortsat vil være i stand til at fastholde sin overordnede markedsandel.

Adm. direktør i Matas, Terje List, uddyber hvorledes Matas omsætter mindre men samtidig tjener mere: