Matas-købmand bryder med kæden og stifter direkte konkurrent

En af Matas' egne købmænd, Jan Kithler, der drev tre store Matas-butikker på Sjælland, bryder med virksomheden, som han har været en del af siden 1970'erne og vil nu stifte et helt nyt butikskoncept, der bliver en direkte konkurrent til Matas. Det skriver Dagbladet Børsen.

Foto: Mads Claus Rasmussen. En af Matas' egne købmænd, Jan Kithler, der drev tre store Matas-butikker på Sjælland, bryder med virksomheden, som han har været en del af siden 1970'erne og vil nu stifte et helt nyt butikskoncept.
Læs mere
Fold sammen

Matas er allerede udfordret af konkurrenten Normal, der har formået at vokse, mens Matas' butikker halter efter, og nu vil den tidligere Matas-købmand udfordre kæden med et nyt butikskoncept, der går under navnet The Touch, fordi købmanden ikke er enig i kædens strategi.

»Jeg har ikke været enig i Matas strategi. De fokuserer meget på lave priser og priskrig med Normal, men jeg vil skabe en kæde, der fokuserer på de gamle dyder med veluddannede materialister«, siger Jan Kithler til Børsen.

Jan Kithler vil fokusere på kundeservice og veluddannet personale i sine butikker. Et træk, der ifølge detailekspert hos Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer er en god ide.

Jan Kithler har drevet Matas-forretninger i Rødovre Centrum, Frederiksberg Centret og i Haslev, som alle sammen bliver lavet om til The Touch. Matas har dog allerede etableret sig med nye butikker i både Rødovre Centrum og i Frederiksberg Centret.

Hos Matas kan man ikke genkende Jan Kithlers kritik. Materialistkæden mener selv, at den er kendt for at levere god rådgivning og service til kunderne, siger Elisabeth Toftmann Klintholm, chef for investor relations i Matas, til Børsen.