Matas køber succes fra »Løvens Hule« for 130 millioner kroner

Matas har fundet den store pengepung frem og købt en virksomhed, der for alvor blev kickstartet i et populært TV-program, for 130 millioner kroner.

Den danske vækstvirksomhed Firtal Group, der blandt andet driver Helsebixen.dk, blev onsdag købt af Matas for 130 millioner kroner. Det sker, blandt andet fordi Matas vil opruste digitalt og satse mere på det grønne marked, der består af helsekost, kosttilskud og naturlig skønhed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Matas A/S har købt selskabet Firtal Group Aps, som blandt andet driver onlinebutikken Helsebixen.dk.

Firtal Group er ejet af de to stiftere, Jesper Hvejsel og Mikkel Salling, samt de tre minoritetsejere, Christian Stadil, Tommy Ahlers og Jesper Buch, der investerede i virksomheden i DR-programmet »Løvens Hule« i 2016.

Christian Stadil, der er en af de tre investorer fra »Løvens Hule«, glæder sig over salget, og at de nu rækker stafetten videre til Matas.

»Firtal Group kommer nu ind i et setup, hvor det er muligt at forløse selskabets enorme potentiale,« udtaler Christian Stadil.

Matas betaler 130 mio. kr. for Firtal Group ApS, hvoraf 20 mio. kr. er i Matas-aktier. Dertil kommer en earn-out på 20 mio. kr., som sælgerne kan opnå, hvis selskabet når sine mål på længere sigt. Dermed kan de to stiftere og tre investorer se frem til endnu flere penge, hvis de får eksekveret på virksomhedens strategi. Og det er der gode muligheder for i det nye samarbejde mellem den 11 år gamle virksomhed Firtal og landets største materialistkæde, vurderer en af de to stiftere.

»Nu kan vi træde mere på speederen med ny en aktionær, der har 70 års erfaring i branchen. Kombineret med den styrke, vi i al beskedenhed besidder i form af agilitet og innovationskraft, tror vi, at det her bliver rigtigt godt,« siger Mikkel Salling.

Firtal forbliver en selvstændig organisation drevet af Mikkel Salling og Jesper Hvejsel med hovedkontor i Aarhus.

»Vi bliver den agile del af Matas, hvor vi kan komme hurtigt til markedet med nye koncepter og adressere og ramme kunderne på nye måder. Det kan vi gøre hurtigt i Firtal. Det vil Matas måske have vanskeligere ved at gøre i samme tempo,« siger Mikkel Salling.

Firtal Group har 45 fuldtidsansatte, der er med til at drive otte hjemmesider med otte millioner besøgende om året. Den største side er Helsebixen.dk, der blandt andet sælger helsekost og kosttilskud. En del af porteføljen er også Incover.dk, der sælger tilbehør til mobiltelefoner, og hjemmesider, der blandt andet sælger barberrelaterede produkter til mænd. Firtal Group forventer at omsætte for mere end 140 mio. kr. i 2018, hvor de i 2017 omsatte for 91 mio. kr.

Ifølge Matas' adm. direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg, sker købet i forlængelse af Matas' vækststrategi, som blev offentliggjort i maj. To af hovedpunkterne i strategien er, at Matas vil opruste digitalt og satse mere på det grønne marked, der består af helsekost, kosttilskud og naturlig skønhed.

»Stifterne bag Firtal Group har med stor dygtighed skabt en digital iværksættersucces på helseområdet. Kombinationen af innovationskraften fra Firtal og Matas' slagkraft betyder, at vi for alvor kan sætte gang i fornyelsen af det grønne marked med nye produkter, nye brands og lettere måder at handle helsekost og naturlig skønhed,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg i pressemeddelelsen.

Matas' topchef forklarer, at han sammen med den øvrige ledelse har kigget ud i verden for at se, hvem der har succes med at tage kampen op mod onlinegiganten Amazon. Her har især engelske The Hut Group, der med succes har bygget en række målrettede brands inden for netop skønhed og velvære, gjort indtryk.

»Med købet af Firtal og Helsebixen.dk slår vi flere fluer med et smæk i forhold til vores strategi. Vi når kunderne ad flere kanaler, fordobler næsten vores online forretning, får flere kræfter til at udvikle os på nettet, og vi styrker samtidig vores position på det grønne marked markant,« udtaler Gregers Wedell-Wedellsborg.