Matas kæmper med at vokse: Digitalt salg er lille lyspunkt

Detailkæden forventer nu lidt mere af årets samlede resultat end hidtil. Selv om salget er faldet, tjener de en smule mere, viser regnskab for andet kvartal.

Foto: Mads Claus Rasmussen

Den 70 år gamle materialistkæde Matas har langt om længe fået gang i salget på nettet.

Således steg det digitale salg med 61 pct. i andet kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Det fremgår af regnskabet for andet kvartal i det forskudte regnskabsår 2018/2019.

»Vores digitale vækst accelererer. Kunderne har taget godt imod vores satsning på lynhurtig levering, og vi leverer den højeste vækstrate siden Matas.dk kom til verden,« udtaler adm. direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i forbindelse med kvartalsregnskabet.

Mens det digitale salg, der udgør omkring 5 pct. af den samlede omsætning, vokser, går det mindre godt med salget i kædens 280 fysiske butikker. Og omsætningen i andet kvartal er faldet med 1,6 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes bl.a., at der i kvartalet har været en handelsdag mindre end sidste år.

For regnskabsåret første seks måneder holder Matas omsætningen på samme niveau som i fjor.

Selskab Kurs Ændr. %

Til gengæld viser indtjeningen gode takter og er steget til 108,6 mio. kr. mod 107,5 mio. kr.,, og det får nu Matas til at opjustere forventningerne til overskudsgraden.

»Vi sælger lidt mindre i kvartalet, men tjener til gengæld en spids mere. Resultatudviklingen er dermed stabiliseret for andet kvartal i træk, selv om konkurrencen er hårdere end nogensinde. Samlet set betyder det, at vi kan fortsætte et højt udviklingstempo og samtidig løfte vores forventninger til indtjeningen for helåret,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Materialistkæden øger forventningerne til EBITDA-marginen for hele 2018/19 fra over 14,5 pct. til over 15 pct.

»Et fornyet Matas«

Det har ikke været en dans på roser at være materialistkæde de seneste år. Mens lavpriskæden Normals opblomstring i Danmark har presset omsætningen i Matas’ 280 butikker, er nethandlens fremad­stormende kæmper som Boozt.com og Zalando også på jagt efter de digitale beauty­-kunder.

Sidste år tog bestyrelsen konsekvensen og fyrede mangeårig adm. direktør Terje List, fordi den syntes, det gik for langsomt med at bringe den henslumrende detailkæde ud af dødvandet. Det er derfor den bundne opgave, som den nye Matas-topchef, Gregers Wedell-Wedellsborg, der tiltrådte i november sidste år, har fået.

Han har siden lukket Matas-kæden Styleboox for at reducere omkostninger, mens der i foråret blev investeret et »stort tocifret millionbeløb« i en ny digital strategi, der for alvor skal sætte strøm til den knap 70 år gamle materialistkæde.

Flere byer har fået levering samme dag, mens kunder får et mere personaliseret udvalg af produkter præsenteret på Matas.dk.

»Vi har ansat en ny ledelse på området, og de har arbejdet benhårdt på at gøre Matas.dk til en bedre kundeoplevelse, og det handler om alt fra, hvordan det er at shoppe på Matas.dk, hvordan markedsfører vi os, og hvor hurtigt kan vi levere, så en helt masse bække små, som er blevet til en rigtig god kundeoplevelse, som gør at vi kan levere en vækst på 61 pct. i kvartalet,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

En ny strategi, »Et fornyet Matas,« skal være med til at genløfte Matas. På baggrund af denne har Matas ambition om en samlet omsætning på mellem 3,7 og 3,9 mia. frem mod 2022/23, mens det børsnoterede selskab de næste fem år fordobler de årlige investeringer og samlet vil investere i omegnen af 600 mio. kr.

De skal dels gå til 5-15 nye butikker. To af dem er grønne konceptbutikker, der er åbnet i København og Aarhus, og som udelukkende består af selskabets eget brand Matas Natur, der er kædens mest solgte mærke efter de velkendte striber.

150 af kædens i alt 276 butikker skal desuden have en overhaling, mens 5-10 butikker skal konsolideres.

Matas har fortsat vækst i salgsudviklingen inden for de dyrere skønhedsprodukter. Til gengæld dykker salget af billigere produkter som shampoo, hverdagscreme og lignende - med 2,6 pct. i kraft en af »fortsat skærpet konkurrence fra bl.a. dagligvarehandlen«.

»Vi kan se, at vi måned for måned har fået højere og højere kundetilfredshed, og vi kan oså se, at kunderne lægger mere i kurven, og de køber flere af de mere luksusprægede produkter,« siger Matas-direktøren.