Matas føler sig tvunget til at sætte priserne ned

I takt med at konkurrencen om kunderne tager til, opruster Matas til priskrig. Et nyt koncept med altid lave priser på dagligvarer til personlig pleje skal sikre kundernes loyalitet.

Matas går nu i prisoffensiv for at kapre de tabte kunder tilbage. (Foto: Jeppe Bjoern Vejloe/Scanpix 2013). Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjoern Vejloe

Matas går nu i prisoffensiv for at kapre de tabte kunder tilbage. Et nyt koncept, Altid, skal sørge for, at Matas’ kunder fortsat vil handle i én af de 291 butikker frem for hos konkurrenterne.

Mens detailkæden har oplevet tilbagegang i salget af hverdagsprodukter til dagligpleje, har de fremgang i salget af dyrere kosmetikvarer og helseprodukter. Dog har det seneste regnskab for 1. halvår af det forskudte regnskabsår 2015/2016 skuffet Matas adm. direktør, Terje List, skriver Jyllands-Posten.

Særligt den tre år gamle butikskæde Normal, der sælger »helt normale varer til helt normale mennesker,« så som tandpasta, shampoo og kosmetik, må anses som en stor konkurrent for Matas.

Normal selv beskriver, at de » adskiller sig fra andre danske detailkæder ved at tilbyde kunderne faste lave underpriser på mange mærkevarer.«

Den øgede konkurrence gør Matas nu klar til at kæmpe imod. Det nye koncept, Altid, vil have mere end 100 dagligvarer til fast lav pris.

Normal er dog ikke Matas' eneste konkurrent, også supermarkedskæden Coop har fået øjnene op for markedet indenfor de forskønnende produkter. Coop opruster således på kosmetikfronten og har i den forbindelse åbnet en webshop, som er i stor fremgang. Matas så sig derfor nødsaget til at komme med et modtræk.

»Vi tager bestik af, hvad der sker i markedet omkring os. Vi kan se, at forbrugerne efterspørger enkelthed. Det skal vi sikre med det nye koncept, hvor priserne er faste,« siger Terje List til Jyllands-Posten.

Matas har 291 butikker, mens konkurrenten Normal har 25 butikker og fire mere på vej. Det er dog ingenting sammenlignet med Coops 1200 butikker.