Matas fik kvinderne til at scanne

Gider kvinder også scanne QR-koderne i reklameavisen? Det satte Matas sig for at finde ud af.

»Det har været spændende for os at prøve at have koderne i aviserne, for at give den en ny dimension. Vi har fået bekræftet, at der er muligheder i den her teknologi, og at kunderne er interesserede i at bruge den,« fortæller Ole Selschou Jensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vind en gavekurv til en værdi af 10.000 kr. Sådan lød præmien i en konkurrence i et af Matas’ kataloger i foråret i forbindelse med firmaets fødselsdag. Ved siden af var der en QR-kode, som kunderne kunne scanne og dermed ryge direkte videre til en formular, som skulle udfyldes for at være med. Men Matas ville ikke kun fejre sin fødselsdag med at give sine kunder gavekurve. De ville også teste, om kunderne overhovedet ville scanne koderne.





»Vi ville gerne prøve at bruge koderne for at give Matas-avisen en ekstra dimension ved at bringe noget levende ind i avisen. Vi er glade for aviserne, som de er i dag, men det er altid interessant at se på flere nye udviklingsmuligheder,« forklarer Ole Selschou Jensen, der er reklamechef hos Matas A/S. Kæden henvender sig primært til kvinder. Og netop derfor var det også interessant at se, om kvinderne ville tage teknologien til sig. Den kræver, at man først har installeret en applikation på sin smartphone.

Mandeområde

»Det her med smartphones er startet som en mandeting, som mænd kaster sig over, fordi det er nyt og fancy. Vi kommunikerer primært til kvinder. Så vi ville gerne finde ud af, hvor mange kvinder, der var kommet med på bølgen, og om det rent faktisk kunne bruges til noget,« siger Ole Selschou Jensen. Og scanne – det ville kunderne gerne. 3.044 personer scannede koden med en applikation på deres smartphone. Og derudover meldte omkring 1.500 medlemmer sig ind i Matas’ kundeklub gennem QR-koden.

Koder i avisen

»Det har været spændende for os at prøve at have koderne i aviserne, for at give dem en ny dimension. Vi har fået bekræftet, at der er muligheder i den her teknologi, og at kunderne er interesserede i at bruge den,« fortæller Ole Selschou Jensen. Testen gjorde også Matas bevist om, at kvinderne ikke er bange for at bruge et digitalt Matas-univers. »Siden testen i foråret 2011 kan vi konstatere, at kvinderne i høj grad har opdaget de muligheder, der ligger i de nye smartphones, hvorfor vi i sommer også lancerede en applikation til Club Matas som er meget populær blandt vores mere end 750.000 medlemmer, som primært er kvinder,« siger han.





Og modellen med at Matas’ kunder kan gå fra et univers til et andet, kan godt blive afprøvet en anden gang. »Vi kunne bestemt godt overveje at gøre det igen. Men der skal være en grund til at bruge det. Vi bruger det ikke bare, for at gøre det. Det skal være smart og skabe værdi,« siger Ole Selschou Jensen.