Matas fastholder forventningerne trods hård konkurrence

Matas fastholder forventningerne til regnskabsåret 2016/17. Det oplyser kæden i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for oktober, november og december sidste år, som udgør tredje kvartal i det forskudte regnskabsår.

Matas Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Forventningerne til 2016/17 lyder forsat på en omsætningsvækst - den såkaldte like-for-like vækst - på 0-2 pct. samt en EBITA-margin på cirka 16 pct.

Matas nedjusterede i forbindelse med sit halvårsregnskab. Tidligere lød forventningen på en like-for-like vækst på mellem 1 til 3 pct. og en EBITA-margin i underkanten af 17 pct.

»Vi har i tredje kvartal opnået en tilfredsstillende omsætningsudvikling, hvor især salget af high-end-beauty viste positive takter. Markedet er forsat præget af intensiv konkurrence, og set i lyset heraf er vi tilfredse med resultatudviklingen,« siger Terje List, der er administrerende direktør i Matas, i regnskabet.

Materialistkæden havde tilbagegang på bundlinjen i tredje kvartal, der løber frem til udgangen af julemåneden.

Overskuddet efter skat faldt til 147 mio. kr. fra 152,9 mio. kr., mens toplinjen steg til 1064,3 mio. kr. fra 1051,5 mio. kr. i kvartalet i regnskabsåret 2014/15.

Matas kom i starten af januar med tal på, hvor meget salget steg i årets tredje kvartal, og julehandlen gik som forventet med en lille vækst på i omsætningen på 1,2 pct. til 1064 mio. kr. i forhold til perioden året før.

Og det var blandt andet black friday i november samt en flot salgsudvikling i Stylebox, Matas' kæde af skønhedsbutikker, der var med til at trække salget.

I den forbindelse oplyste selskabet, at man fastholdt forventningerne til en EBITA-margin på omkring 16 pct.

Driftsresultatet, EBITA, faldt til 214,6 mio. kr. fra 228,2 mio. kr., og marginen landede på 20,2 pct. mod 21,7 pct. sidste år. Like-for-like væksten faldt til 1,3 pct. fra en vækst på 1,5 pct. i tredje kvartal 2014/15.