Matas' CEO: Kunderne bruger os på en anden måde end tidligere

Mere aggressiv konkurrence fra supermarkeder og andre rivaler som lavpriskæden Normal har igen resulteret i et lavere salg af dagligdagsprodukter hos materialistkæden Matas.

Foto: Mads Claus Rasmussen

I tredje kvartal faldt omsætningen af de såkaldte "mass beauty"-produkter med 5,9 pct., på trods af at omsætningen inden for beauty-kategorien ellers steg, fremgår det af regnskabet tirsdag morgen.

- Både supermarkeder og andre konkurrenter har satset hårdt på det område, og der er simpelthen bare kommet mere konkurrence. Det er hovedforklaringen på det, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, administrerende direktør i Matas, til Ritzau Finans.

Omvendt blev der solgt flere af de dyrere skønhedsprodukter i oktober, november og december, og salget af "high-end"-produkterne voksede samlet med 7,2 pct. i forhold til samme periode sidste år.

- Vi sælger lidt mindre af hverdagsvarer som shampoo og tandpasta, men så sælger vi mere af det mere luksusprægede som dufte, dyre cremer og meget mere helse. Kunderne bruger os på en lidt anden måde, end vi har været vant til, siger direktøren og fortæller, at luksusprodukterne er en af kædens store prioriteter.

Den samlede omsætning stod stort set stille i kvartalet, mens den underliggende like-for-like omsætning - det vil sige salget i butikker, der har været åbne i mindst et år - faldt med 0,8 pct. Bundlinjen landede også under sidste års niveau, og resultatet før skat faldt til 172,1 mio. kr. fra 187,8 mio. kr. i tredje kvartal sidste år. På trods af faldet er den administrerende direktør tilfreds med resultatet.

- Vi glæder os over, at vi leverer et regnskab, hvor der er overskud. Vi fastholder salget på niveau med sidste år, på trods af at der er meget mere konkurrence. Så grundlæggende er vi tilfredse med, hvor vi er, men vi vil også gerne se noget mere vækst, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

I november sidste år overtog den administrerende direktør roret, og samme måned annoncerede han en 90-dagesplan, der skulle skabe besparelser og ruste Matas til den mere intense konkurrence på markedet.

Planen omfattede blandt andet en lukning af Stylebox-kædens fem butikker og konceptet "God lav pris", der indebærer nedsatte priser på en række kendte hverdagsprodukter inden for skønhed og hudpleje. De tiltag har frigjort 30-40 mio. kr., og en del af de penge skal nu bruges på en ny digital strategi, fremgår det af tirsdagens regnskab.

/ritzau/FINANS