Matas-aktionærer vender ryggen til butikskæden

Aktierne i den danske butikskæde Matas er halveret siden sidste sommer, og investeringsøkonom i Nordnet mener, det skyldes, at butikskæden kæmper på flere fronter på samme tid.

Foto: Mads Claus Rasmussen

Det skriver Dagbladet Børsen.

Siden butikskæden fremlagde sin nye strategi på kapitalmarkedsdagen den 30. maj, er kursen faldet drastisk. Strategien var at investere i butiksnettets modernisering samt at satse mere på netbutikken Matas.dk.

Administrerende direktør i Matas Gregers Wedell-Wedellsborg siger, at virksomheden i fremtiden vil satse på vækst fremfor stabilitet og vedvarende vækst, som den hidtil har gjort.

Per Hansen, som er investeringsøkonom hos Nordnet, mener dog, at udsigten til lavere udbytter har jaget aktionærerne væk.

- De investerer i butikkerne, og samtidig må de ikke tabe kampen på nettet. På nettet spiller prisen en vigtig rolle, og er man markedsleder, så kommer man til at kæmpe mod sine egne butikker, siger investeringsøkonomen til Børsen.

Gregers Wedell-Wedellsborg mener, det er essentielt at beholde penge i virksomheden for de nødvendige investeringer.

- Vi kan ikke nøjes med at tage lidt omkostninger ud og så forlænge verden med brædder. Det kan redde os igennem i et par år, men det fornyer ikke virksomheden og bringer os ikke frem til det, vi drømmer om: En virksomhed med profitabel vækst, siger Gregers Wedell-Wedellsborg til Børsen.