MasterCard vil bruges i Danmark

MasterCard er gået i luften med en usædvanlig kampagne på det danske marked, hvor danskerne kan spille med om over 49.000 præmier. Målet er at få MasterCardet længere frem i danskernes punge.

Konkurrencer skal friste danskerne til at bruge MasterCard mere. PR-foto
Læs mere
Fold sammen

Det danske marked for betalingskort er klart domineret af det Visa/Dankort, som de fleste af os sikkert svinger hyppigere, end vi rent faktisk har lyst til. Nu forsøger MasterCard med en kampagne – der har et meget stærkt gamification-element – at udfordre den position. Det sker med udgangspunkt i appen Scan Spin&Win – Priceless Specials, som har været tilgængelig siden begyndelsen af 2016.

Herved får brugerne, når de har scannet deres MasterCard-kvittering fra dagens indkøb i supermarkedet, sportsbutikken eller restauranten, retten til at spinne et lykkehjul.

Sjov kommunikation

Når de gør det, er der chance for at vinde en af de 49.000 instant win-præmier eller golden tickets (der alle er lodder i konkurrencen om hovedpræmien).

Præmierne varierer fra vouchers til 7-Eleven, gavekort til Baresso og film på Blockbuster.dk, mens hovedpræmierne er et Star Tours-rejsegavekort på 40.000 kroner, et årsforbrug af film på Blockbuster.dk og et gavekort til Zalando på 10.000 kroner. Kampagnen lanceres i samarbejde med Danske Bank, Sydbank, Handelsbanken, 70 mindre banker samt EuroCard.

»Danmark er et vigtigt marked for MasterCard, og med denne innovative kampagne ønsker vi på en sjov og effektiv måde at kommunikere MasterCards mange fordele ved alle slags køb i hverdagen,« siger Jessica Claar, marketingchef for MasterCard i Norden og Baltikum.

Bag appen står reklamebureauet McCann Copenhagen, hvor Bo Sørensen, creative digital producer, kan fortælle, at der er scannet over 40.000 MasterCard-kvitteringer – blot et par uger inde i kampagnen.

»Det er vi godt tilfredse med. Hele udgangspunktet har været at gøre de kedelige kortkvitteringer til helte. Forstået på den måde, at vi i stedet for at krølle dem sammen og smide dem i papirkurven rent faktisk bruger dem til noget,« siger han.

Lanceringen af appen – der i øvrigt er udviklet i samarbejde med Molamil – blev bakket op af en outdoor-kampagne, hvor forbrugerne kunne scanne en kvittering ved hjælp af appen, og Bo Sørensen fortæller, at det greb blev foretaget for at give brugerne mere fordybende oplevelser med deres MasterCard-køb.

»Det overordnede mål er at få rykket MasterCard længere frem i danskernes penge­punge, og vi ser frem til at bygge videre på appen, så vi eksempelvis fremover kan sende push-beskeder til dem, der betaler med MasterCard,« slutter Bo Sørensen.