Massiv svindel med e-sport

I Sydkorea har computerspil samme betydning som fodbold i Danmark. Nu er der afdækket massiv svindel.

Foto: RUNE FELDT-RASMUSSEN
Strategispillet Starcraft fra 1997 har på det nærmeste udviklet sig til en nationalsport i Sydkorea. Der holdes turneringer med store præmiesummer – udlovet af sponsorer som Korean Air – og kampene bliver transmitteret live i tv. Men nu er den koreanske e-sport ramt af en stor svindelskandale. En sag, der minder om den skandale med aftalt spil, der ramte europæisk fodbold sidste år.

Koreanske spillere har angiveligt tabt e-kampe med vilje for score penge på væddemål sammen med organiserede bander. Nogle har solgt teaminterne informationer om taktikker til konkurrenterne.

En af de mest kendte professionelle spilstjerner i Korea, Ma Jae Yoon (Savior), er også blandet ind i skandalen.

Sagen er omtalt i et engelsksproget Starcraft-forum, der fortæller at svindelen går helt tilbage til 2006. Trods flere henvendelser har arrangørerne af de koreanske spilturneringer valgt at ignorere meldinger om snyd og manipulation.

Der er ingen tegn på at Starcraft-udvikleren Blizzard er involveret i skandalen. Blizzard står også bag det enormt populære World of Warcraft (WoW) med flere end 10 millioner spillere.

I Sydkorea er der også stigende problemer med spilafhængighed og nu skal udbyderne forpligtes til at drosle forbindelsen til de mest aktive spillere.