Massiv sparerunde på MetroXpress

MetroXpress, der udgiver gratisaviserne 24timer og MetroXpress, nedlægger 20-25 pct. af virksomhedens 130 stillinger. (Opdateret 16.30)

Foto: Brian Bergmann / Scanpix
I en sparerunde, der skal udløser besparelser for 2 mio. euro eller 15 mio. kr., skærer MetroXpress nu massivt i medarbejderstaben. 26-33 medarbejdere kan se frem til en fyreseddel, hvis de ikke går frivilligt. Samtidig skal de to aviser i højere grad gøre brug af hinandens stof.

”Vi gør det her, fordi vi mener, at det er det, der skal til for at sikre en sund økonomi i 2009,” siger bestyrelsesformand Anders Kronborg til Business.dk efter dagens bestyrelsesmøde.

”Vi har talt om, hvordan det går med økonomien og om 2009. Vi er ligesom alle andre ramt af et temmelig svagt annoncemarked, og der er behov for at kigge på omkostningerne," siger han.

Anders Kronborg afviser, at man lægger de to redaktioner fuldstændig sammen men siger:

”Øvelsen er at bevare en selvstændig profil, men at dele for eksempel dækning af en sportsbegivenhed eller politiske historier,” siger Anders Kronborg, men understreger, at de to aviser fortsat vil have en selvstændig profil.

”Vores strategi er at have to aviser med hver sin profil, og der vil fortsat være to forskellige chefredaktører,” siger Anders Kronborg og bekræfter, at den ene af 24timers to chefredaktører, Marianne Gram, vender tilbage til Politiken.



Han vil ikke udtale sig om udviklingen i de to avisers oplag, men afviser, at man har planer om at skærer yderligere i 24timers oplag, der i forhold til et gennemsnitligt oplag i første halvår på 246.000 er nede omkring 200.000.

”Strategien er den samme. MetroXpress skal være Danmarks mest læste avis og oplaget skal justeres i forhold til dette, mens 24timer skal ramme andre målgrupper,” siger han.

Fredag meddelte MetroXpress, at man lukker de lokale udgaver af 24timer på Fyn og i Nordjylland og i dag følger så meldingen om de massive besparelser.

Mens MetorXpress kom på gaden i 2001 blev 24timer lanceret af JP/Politikens Hus i august 2006 som et forsvar mod den varslede landgang fra Island, den husstandsomdelte gratisavis Nyhedsavisen.

I maj i år meddelte JP/Politikens Hus, at man overdrog 24timer til selskabet bag konkurrenten MetroXpress mod en aktiepost på 24,5 pct. A-Pressen ejer også 24,5 pct., mens Metro International ejer de resterende 51 pct.

Siden har der været spekuleret i en lukning af 24timer. Spekulationer, der er taget til i styrke efter ejerne af Nyhedsavisen trak stikket i udgangen af august. Dertil kommer en massiv afmatning på annoncemarkedet, der har fået avischefer over hele landet til endnu engang at kigge sig om efter sparekniven.

Selskabet MetroXpress landede et driftsresultat på 13 mio. kr. i 2007 mod 24 mio. kr. i 2006, hvor man også brugte 6 mio. på en mislykket aftenudgave. I 2008 er MetroXpress gået i minus.

Børsnoterede Metro International offentliggør ikke resultatforventninger for den danske forretning, men meddelte for nylig, at det ikke mindst var Danmark, der var med til at trække hele koncernen i minus. Og der er ikke noget, der tyder på, at det billede har ændret sig de seneste måneder.

”Det ser meget meget svært ud i 2008 med halvanden måned igen og et svagt annoncemarked ,” siger Anders Kronborg.

Han kan ikke garantere, at den nuværende runde ikke bliver gentaget næste år, men understreger, at der i det nuværende budget for 2009 ligger forventninger om et ” en betydelig negativ udvikling” på annoncemarkedet i 2009.