Massiv klagestrøm over IT- og teleudstyr

Hver tredje klage til Forbrugerklagenævnet handler om computere, telefoner, kameraer eller fjernsyn.

»Argh!! %¤#!&"/)§!!!!!!!« - danskerne er svært utilfredse med deres elektronikindkøb og klager i stor stil. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Danskerne er svært utilfredse med deres IT-indkøb. Mere end hver tredje klage til Forbrugerklagenævnet handler om IT- og teleudstyr.

Sidste år modtog Forbrugerklagenævnet 444 klager over computere og IT-udstyr, 319 klager over fjernsyn og fotoudstyr og 293 klager over telefoner og nettjenester. Det er til sammen 38 procent af alle klager, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Nethandel giver juridiske problemer

IT-klager har toppet klagelisten i fire år. Ifølge specialkonsulent Susanne Bager hos Forbrugerstyrelsen skyldes det blandt andet, at danskerne er storforbrugere af elektronisk isenkram. Dertil kommer, at flere køber elektronik over nettet og efterfølgende har problemer med fortrydelsesretten.

Antallet af klager over bilhandler faldt derimod voldsomt i 2008, nemlig fra 344 til 220, måske fordi der købes færre biler.

Forbrugerklagenævnet afgjorde i 2008 i alt 2.789 sager. I halvdelen af dem fik forbrugeren helt eller delvis ret.