Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Sidste år modtog Forbrugerklagenævnet 444 klager over computere og IT-udstyr, 319 klager over fjernsyn og fotoudstyr og 293 klager over telefoner og nettjenester. Det er til sammen 38 procent af alle klager, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Nethandel giver juridiske problemer
IT-klager har toppet klagelisten i fire år. Ifølge specialkonsulent Susanne Bager hos Forbrugerstyrelsen skyldes det blandt andet, at danskerne er storforbrugere af elektronisk isenkram. Dertil kommer, at flere køber elektronik over nettet og efterfølgende har problemer med fortrydelsesretten.
Antallet af klager over bilhandler faldt derimod voldsomt i 2008, nemlig fra 344 til 220, måske fordi der købes færre biler.
Forbrugerklagenævnet afgjorde i 2008 i alt 2.789 sager. I halvdelen af dem fik forbrugeren helt eller delvis ret.