Maskinmesteren bliver kaptajn

TDCs nye topchef skal vise, at han har et fast greb om roret på et uroligt telemarked.

Mobilpriskrigen gør ondt på alle teleselskaberne for tiden. TDCs nye topchef skal vise sin manøvredygtighed. Foto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TDCs nyudnævnte koncernchef, den 50-årige Carsten Dilling, rykker nu ud af maskinrummet og skal for alvor vise, at han har en sikker hånd på roret for, i hvilken retning TDC skal sejle for at klare sig gennem det uvejr, som priskrigen i øjeblikket skaber.

»Man har udnævnt maskinmesteren til kaptajn. Jeg havde nok forventet en med mere fokus og erfaring på det at være markedsorienteret. Der er ingen tvivl om, at Carsten Dilling har været dygtig til sit job. Men da Ib Kunøe købte Columbus IT og Ementor, vejede han begge gange Carsten Dilling for let. Spørgsmålet er derfor, hvor meget han har udviklet sig siden dengang, og om han kan levere det, som TDC har brug for på markedssiden,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, med henvisning til Carsten Dillings direktørtid i de to IT-selskaber, som begge blev købt op af IT-milliardæren Ib Kunøe.

Hårdt marked

Han mener, at Carsten Dilling, som mandag morgen overtog topjobbet i landets største teleselskab efter Henrik Poulsen, har fået »et fantastisk job i en fantastisk virksomhed«.

»Nu skal han bevise, at han fremadrettet kan levere den vare, som aktionærerne forventer, at han skal levere. Hvis han ikke gør det, kan han nemt ryge samme vej som i Columbus og Ementor. Jeg ønsker ham held og lykke med opgaven,« siger John Strand.

Han vurderer det marked, som TDC netop nu konkurrerer på, som præget af overkapacitet og hård konkurrence.

»Den hårde konkurrence betyder, at prisforskellen mellem moderselskaberne (TDC, Telenor, Telia og »3«) og lavprismærkerne (Telmore, CBB, Onfone, Oiser, Call Me, Bibob, M1 m.fl.) bliver mindre og mindre, og at et stigende antal kunder vælger lavprismærkerne frem for moderselskaberne. I dag bruger cirka 50 procent af privatkunderne et lavprisselskab, og antallet at kunder hos moderselskaberne falder konstant,« siger John Strand.