Maskinindustrien skyder sig ind på BRIK-landene

Specialprodukter fra små og mellemstore produktions-virksomheder slår an i Fjernøsten.

Lars Ravn Nielsen - Vagn Pedersen Metal og Maskinværksted A/S. Til BM Fold sammen
Læs mere
Foto: Bo Amstrup

Vestjyske Landia med 82 ansatte har i tre år arbejdet på at sælge pumper i Kina. Det begynder nu at kunne ses – ikke alene på virksomhedens toplinje, men også på bundlinjen.

Landia, en mere end 80 år gammel metal-virksomhed i Lem syd for Ringkøbing, er ikke den eneste mindre virksomhed, der har gode erfaringer med eksport til de såkaldte BRIK-lande – Brasilien, Rusland, Indien og Kina – som udgør nogle af verdens største vækstøkonomier.

Siden krisens begyndelse i 2008 har danske virksomheder klaret sig bedre end de andre nordiske lande i BRIK, hvilket også skyldes de små og mellemstores indsats.

Det er ellers et gennemgående tema i den offentlige erhvervsdebat, at netop disse virksomheder har forsømt mulighederne i de nye vækstlande

Men det holder ikke, siger cheføkonom i Dansk Metal, Allan Lyngsø Madsen. I hvert fald ikke inden for maskinindustrien.

Eksporten til BRIK har generelt været drevet af de store virksomheder. De store virksomheder (over 100 ansatte eller en omsætning over 150 mio. kr.) har således mere end firdoblet eksporten fra 2000 til 2012 til godt 33 mia. kr.

Omvendt står det til, når vi zoomer ind på maskineksporten: Her er SMVernes eksport vokset mere end de store virksomheders fra 2000 til 2012. SMVerne har endda formået at fastholde den positive udvikling efter krisen. De små og mellemstore maskinproducenters eksport til BRIK udgjorde 2,1 mia. kr. i 2012, mens de store maskinproducenter eksporterede for 9,4 mia. kr.

»Det er bemærkelsesværdigt, at de små og mellemstore maskinproducenter er vokset mere på fjernmarkederne end såvel de store maskinproducenter som de små og mellemstore producenter af andre varer. Det er et udtryk for, at danske SMVer fremstiller specialprodukter af en sådan kvalitet, at de ikke kan matches af de større virksomheder«, mener Allan Lyngsø Madsen.

Har brugt tre år i Kina

Den udlægning køber export sales director Thorkild Maagaard hos Landia. Her fremstilles pumper til brug i blandt andet biogas­anlæg. Pumperne knuser madrester og andre besværlige genstande og benyttes typisk i biogasanlæg.

»Vi har brugt tre år på at bygge det kinesiske marked op med egen salgsafdeling, og det viser sig nu at være en betydelig succes. Vi begyndte i Kina uden markedsundersøgelser ud fra den antagelse, at der ville være behov for vores specialpumper, og det har vist sig at være tilfældet«, siger Thorkild Maagaard.

Den vestjyske virksomhed har ansat en kinesisk salgschef, som det er lykkedes at holde på i hele perioden. Den eneste ulempe har været, at selskabet har måttet flytte kontor, men ellers har det ikke være mere besværligt end forudset at trænge ind på det kinesiske marked.

En stor del af Landias omsætning går til eksport. Ud over Kina er de største markeder Storbritannien, USA og Tyskland. Landia har også en eksport til de øvrige BRIK-lande, – først og fremmest Rusland og Indien.