Markedsleder i Myanmar ikke bange for europæiske bryggerier

Den japanskejede markedsleder på ølmarkedet i Myanmar har ikke til sinds at opgive sin dominans.

Myanmar Brewery lader sig ikke skræmme. Fold sammen
Læs mere
Foto: LYNN BO BO

Den japanskejede markedsleder på ølmarkedet i Myanmar, Myanmar Brewery, har ikke til sinds at opgive sin dominans, selv om de store europæiske spillere, hollandske Heineken og danske Carlsberg, er ankommet til ølmarkedet.

Det skriver det myanmarske medie Frontier.

Myanmar Brewery, der er ejet af japanske Kirin, har en markedsandel på 75-80 pct. af det lovende ølmarked.

- Vi har ikke til sinds at mindske vores markedsandel, så vi er nødt til at udvikle et internationalt premiummærke både i Kirin Beer og et til det hjemlige marked, siger Tetsuhiko Sato, der er Kirin-chef i Myanmar, ifølge Frontier.

Heineken er begyndt at producere sit mainstream-mærke Regal Seven og vil mod slutningen af i år begynde at producere sit hovedmærke. Carlsberg, der åbnede sit bryggeri i maj, brygger det myanmarske mærke Yoma Beer, men planlægger mod slutningen af i år at lancere sine topmærker Carlsberg og Tuborg.

Markedet i Myanmar er interessant, da det årlige forbrug i gennemsnit ligger på 3,2 liter, mens det i nabolandet Thailand ligger på 31 liter årligt.

Det ventes, at værdien af ølmarkedet i Myanmar vil fordobles fra forventelige 375 mio. dollar i år til 675 mio. dollar i 2018. Det vurderer Euromonitor.