Markedet for funktionel mad eksploderer

På verdensplan vokser forbruget af funktionelle fødevarer med 20 procent årligt. Væksten giver store muligheder for danske virksomheder, mener FødevareIndustrien, der også spår vækst i danske salg.

Forbrugere verden over flår margarine med kolesterolsænkende effekt, brød med fiskeolie og yoghurt med gunstig virkning på tarmfloraen ned af hylderne. Salget af de såkaldt funktionelle fødevarer, dvs. fødevarer med sundhedsfremmende eller forebyggende effekt, stiger med 15-20 procent årligt. I 2010 vil der blive spist og drukket funktionelle fødevarer for mere end 600 mia. kr., viser rapporten »Funktionelle Fødevarer« fra FødevareIndustrien.

Den store, funktionelle kage skal danske virksomheder have en bid af, mener FødevareIndustrien.

»Den stigende efterspørgsel efter funktionelle fødevarer åbner store muligheder for danske virksomheder. Funktionelle fødevarer har nemlig et højt vidensindhold, og der har Danmark en fordel, fordi vi har en stærk position på fødevareområdet og et stærkt forskningsmæssigt fundament,« siger Ole Linnet Juul, direktør i FødevareIndustrien. Han peger især på vækstmuligheder for funktionelle ingredienser og tilsætningsstoffer samt på mejeriområdet.

Direktørens spådomme om vækst møder genklang i danske virksomheder.

»Vi har en stærk ingrediensindustri i Danmark, hvor vi er førende på verdensmarkedet inden for bl.a. xylitol, bakteriekulturer og enzymer. Og da funktionelle fødevarer typisk er industrielt fremstillede fødevarer, der kræver mange ingredienser, så betyder væksten i efterspørgslen på funktionelle fødevarer gode muligheder for at øge salget,« siger Leif Kjærgaard, forskningschef i Danisco.

Også Arla skeler til udviklingen.

»Hvis markedet vokser voldsomt, er det meget interessant for os, fordi det giver mulighed for at tilbyde forbrugerne nogle gode og velsmagende produkter med en ekstra sundhedsfordel. Op til nu har det danske marked ikke været så stort, hvilket sikkert skyldes mange forskellige ting, bl.a. at myndighederne og en række forbrugerorganisationer ikke har været vilde med konceptet. Men det er klart et område, vi holder øje med og har aktiviteter i gang på,« siger Merete Myrup Christensen, ernæringschef i Arla.

I Danmark er holdningen til produkterne mere skeptisk end i USA og Japan, hvor forbruget er størst. Danskerne er også langt mere skeptiske end svenskerne, der har et forbrug på knap 550 mio. kr. årligt mod Danmarks ca. 160 mio. kr.

Trods det forventer Ole Linnet Juul vækst i funktionelle fødevarer i Danmark på 5-10 procent årligt.