»Markedet fik en chokbehandling med Nyhedsavisen«

Gratisaviskrigen sendte oplagene nedad, mener Lisbeth Knudsen, koncernchef i Berlingske Media, der godt kan se plads til tre morgenaviser, fordi man har splittet markedet imellem sig - geografisk og holdningsmæssigt.

Strategien for Berlingske Media er at tjene flere penge på nettet i fremtiden, siger koncerndirektør Lisbeth Knudsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: S¿ren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvordan forklarer du den store oplagstilbagegang i Danmark?

»Vi har tre nationale aviser, som kæmper om markedet her. Der er ikke den samme konkurrence på det seriøse morgenavismarked i de andre lande. Det andet og helt afgørende er gratisaviskrigen i Danmark.«

Er du enig i, at der er en morgenavis for meget?

»Ja, på det danske marked kan det om nogle år godt være vanskeligt at være tre aviser. Men nu har vi en fordeling af markedet, så alle tre kan leve: En geografisk fordeling af øst og vest mellem Berlingske og Jyllands-Posten og en fordeling på holdninger mellem Politiken og Berlingske.«

Hvilke betingelser gør sig gældende for, at alle tre kan eksistere?

»Vi er nødt til at tjene penge på nettet, iPhone-applikationer og mange andre ting. Det gør det muligt at være på markedet, selvom det samlede oplag for printaviserne vil blive lavere i en årrække frem.«

Hvad er Berlingskes strategi i forhold til at imødegå oplagstilbagegang?

»Det er lykkedes os at holde oplaget stabilt og forbedre bladsalgsøkonomien ved at give færre rabatter, Og vi har desuden haft en kraftig stigning i den digitale omsætning og planlægger de næste år at øge den digitale andel af den samlede indtjening i virksomheden.«

Kunne en forklaring på oplagstilbagegangen ikke være at svenske, norske og finske aviser simpelthen er bedre til at fastholde sine læsere?

»Det tror jeg ikke. Konkurrencen har ikke været så hård som i Danmark, når vi snakker morgenaviser. Ganske vist er der også gratisaviser i Sverige, men de har ikke været præget af den chokbehandling, som det danske marked fik med Nyhedsavisen.«