Marissa Mayers foryngelseskur af Yahoo

Yahoo betaler milliardbeløb for en hjemmeside fyldt med porno og unge brugere. Måske for sent.

26-årige David Karp, som netop har solgt sit værk Tumblr til Yahoo, er personligt god for 220 mio. dollar og havde da også svært ved at skjule smilet, da han og topchefen i Yahoo, Marissa Mayer, tirsdag annoncerede overtagelsen. Foto: Nario Tama/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Marissa Mayer lover, at hun ikke vil »screw it up«, og da Berlingske er en pæn avis, vil vi ikke her forsøge os med en præcis oversættelse af, hvad det er, hun lover ikke at gøre, men det handler om, at hendes koncern, internetgiganten Yahoo, netop har overtaget Tumblr og ikke vil ødelægge virksomheden.

Tumblr kan bedst beskrives som en blanding af socialt medie og blogunivers. Financial Times kaldte sidste år Tumblr »et livligt, somme tider kaotisk site«, hvilket ikke kun skyldes, at en betragtelig del af bloggene handler om ting, man ville blive smidt ud af Facebook for at offentliggøre. Vil man vide mere, kan man prøve at oprette sig som bruger og derefter søge på »porn« – så går det løs.

Mayer overtog i juli sidste år ledelsen af Yahoo. En koncern, der er en af nettets pionerer, men som også er en virksomhed med en stor fremtid bag sig. På de kun ti måneder, hun har været topchef, har hun gennemført en række opkøb af andre internetvirksomheder – Wikipedia oplister ti virksomhedskøb – men med en pris på 1,1 milliard dollar er Tumblr er så langt det største opkøb.

De af mine kolleger her på avisen, som følger internetbranchen til daglig, fnyser dog af den store medieinteressere for opkøbet for Herregud, 1,1 milliard dollar er ikke store penge nu om dage.

En historie vi har hørt før

Man kan da heller ikke afvise, at interessen skyldes opkøbets episke kvaliteter.

I den ene ende af købsaftalen har vi en ganske ny virksomhed, grundlagt af en ung iværksætter uden afsluttet uddannelse. Virksomheden giver underskud, men indbringer alligevel en formue, og iværksætternørden er pludselig blevet stenrig i en alder, hvor hans tidligere studiekammerater kun lige er kommet i gang med at afdrage på studielånet. David Karp, 26 år, grundlagde i 2007 Tumblr. Nu er han personligt god for 220 millioner dollar.

Det lyder som en historie, vi har hørt før, og som sædvanligt står den unge rigmand dér i hættetrøje og skovmandsskjorte og ser lidt beklemt ud på pressebillederne ved siden af opkøberens koncernchef, der til gengæld smiler bredt. Det er, som om IT-nørden næsten ikke kan tro sit held, men hvis det går, som det plejer, er det ham og ikke koncernchefen, der har grund til at smile.

I den anden ende har vi en gammel, lidt skrantende koncern, hvis topchef med opkøbet håber at have fundet en foryngelseskur, eller i hvert fald en slags forretningsmæssig botox. I dette tilfælde er topchefen dog selv tænkt som en del af kuren.

Den 37-årige Marissa Mayer overtog for kun ti måneder siden ledelsen af en koncern, der har haft det svært, og som har skiftet strategi igen og igen: Snart skulle man være søgetjeneste, snart skulle man være medievirksomhed. Om købet af Tumblr bliver en succes eller en fiasko, kan komme til at afgøre, om Marissa Mayer selv bliver en succes eller en fiasko.

Købt på toppen

De historiske erfaringer med den slags foryngelseskure er ikke gode. Rupert Murdoch købte i 2005 Myspace til sit medieimperium for 580 millioner dollar, og det virkede dengang som en helt fornuftig pris for tidens mest succesfulde sociale medie.

Men Myspace blev købt på sit toppunkt. Siden er brugertallene gået ned og ned, og i 2011 solgte Murdoch sitet igen for angiveligt 35 millioner dollar. Det var fornuftigt af ham, for nedturen er på ingen måde forbi. Ifølge analysehuset Quantcast er Myspaces brugertal i USA mere end halveret over det seneste år.

Men også Yahoo selv har igen og igen formået at, nå ja – screw’e up – når man overtog andre virksomheder. I 1999 købte man for 5,7 milliarder dollar internetradio-udbyderen Broadcast.com, og den er der kun stumper tilbage af i dag.

Samme år købte man for 3,6 milliarder dollar Geocities, en gratisvært for små websites, og den har borte taget. Andre store opkøb er endt som små succeser, med streg under »små«.

Mayer siger selv, at Yahoo og Tumblr »ikke kunne være mere forskellige, men heller ikke mere komplementære«.

Forskellene er bestemt mange, og én af dem er, at Yahoo faktisk trods sin nedtur giver overskud. Hvilket Tumblr altså ikke gør. Blandt andet fordi det først for nylig begyndte med seriøse forsøg på at skaffe sig annonceindtægter.

Komplementariteten handler om, at Marissa Mayer vil havde adgang til Tumblrs mange unge brugere og samtidig udnytte virksomhedens evner på smartphones og tablets. Næsten hver tiende sidevisning hos Tumblr er i dag mobil.

Tumblrs sidevisninger faldet

Mayer har fra begyndelsen haft blikket stift rettet mod det mobile internet. For at understrege sin pointe sørgede hun som noget af det første for, at alle Yahoos ansatte fik en iPhone som arbejdstelefon. Og de fleste af hendes opkøb har rettet sig mod virksomheder, der kunne noget særligt på det mobile internet.

Nu lover Mayer ikke at ødelægge Tumblr. men spørgsmålet er, om Tumblr ikke klarer det selv. Siden januar er antallet af Tumblrs sidevisninger på verdensplan faldet med en fjerdedel, viser Qantcasts tal. Og antallet af mobile sidevisninger er mere end halveret. Mayer kan have købt på toppen.