Manden, der skal redde den amerikanske drøm for Novo Nordisk

På ryggen af en omfattende nedjustering skal Novo Nordisk-direktøren Jakob Riis redde trådene ud i USA, hvor et stigende pres på priserne rammer det danske insulinklenodie.

Jakob Riis var blandt de varmeste kandidater til at overtage Novo Nordisk-roret efter den aftrædende topchef, Lars Rebien Sørensen, men nu skal han stoppe koncernens blødning i USA. Foto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere

Man kan kun gisne om, hvilke tanker, der gik igennem hovedet på Jakob Riis fredag morgen. Sammen med resten af Novos direktion kunne han notere sig et regnskab, der som sendt fra helvede førte til en historisk barbering af selskabets værdi – over 100 milliarder forsvandt på få minutter.

Årsagen til ubehagelighederne er efterhånden klar. Novo Nordisk bliver presset i USA af en række store indkøbsorganisationer, der sender de høje avancer på diabetesmedicin i dørken.

Manden, der skal løse Novos problemer i USA, er netop Jakob Riis, der har været i koncernen siden 1996. Han har senest været i gang med at rette op på en vingeskudt kinesisk forretning.

I et ellers temmelig trist halvårsregnskab i august fremhævede topchef Lars Rebien Sørensen da også helt specifikt Kina og dermed Jakob Riis som regnskabets positive overraskelse.

En »kommerciel superstjerne«

Topchefen havde ellers regnskab efter regnskab fortalt, hvordan benhård konkurrence fra lokale insulinproducenter trykkede salgskurverne i Kina. Men med Jakob Riis ved roret lykkedes det altså at vende den kinesiske formkurve.

Også hos bestyrelsesformand Göran Ando noterede man sig med stor anerkendelse Jakob Riis resultater – svenskeren kaldte Riis for en »kommerciel superstjerne«.

Trods det blev det ikke Jakob Riis, der skulle tage over efter Lars Rebien Sørensen som ved udgangen af året siger farvel til direktørposten i Novo Nordisk. Den post gik til Lars Fruergaard Jørgensen, der tager over, imens Jakob Riis er rejst til USA for at tage kampen op på verdens vigtigste medicinmarked.

Med andre ord skal Jakob Riis indhente bølgen, som han udtrykte det tilbage i 2012 i et stort interview med Berlingske.

»Vi arbejder meget hårdt på at holde os foran bølgen og ikke ende på bagsiden af den, hvor man skal indhente nogle ting, og tingene ikke lykkes. Det er ikke særlig sjovt, og mine tanker går da nogle gange til de folk, der arbejder i et firma, hvor man har en svær situation, og det er svært at se, hvordan man kommer ud af det de næste par år. Det har vi også været i Novo Nordisk i de tidligere 1990ere, og folk taler stadig om det,« sagde Jakob Riis dengang.

For Jakob Riis er USA ingenlunde et ubetrådt land. Tilbage i 2001 drog han til USA, hvor han arbejdede som salgschef i Pittsburg. Et job, der bød, at han var helt ude og besøge lægerne – som en god gammeldags sælger.

Siden er han kun steget i graderne og har undervejs været marketingdirektør i Japan, inden han i 2005 blev udnævnt til direktør for international marketing.