Manden bag verdens største smykkehandel prøver at undgå luksus

Smykker og ure er en af de hurtigst voksende dele af luksussektoren, og det er én af grundene til, at diamantikonet Tiffany er blevet solgt i det største opkøb, branchen til dato har set. Men Tiffany-chefen Alessandro Bogliolo vil af med ordet »luksus«. Og han vil især gerne appellere til millenniumgenerationen.

Italienske Alessandro Bogliolo har været topchef for det amerikanske smykkefirma Tiffany siden 2017 og forsøgt at rykke brandet væk fra et noget konservativt image for at appellere til især millenniumgenerationen, der har en anden opfattelse af luksus. Kelly Wang/AFP/Ritzau Scanpix

Når det gælder popkulturelle referencer, har Tiffany & Co. noget særligt. Sig »Breakfast at Tiffany’s«, og billedet af den evigt ikoniske Audrey Hepburn, der i filmens åbningssekvens beundrer udstillingsvinduerne hos smykkefirmaet på Fifth Avenue på Manhattan i den tidlige morgensol med en croissant i hånden, toner frem på nethinden.

Men når det amerikanske diamanthus nu er solgt til franske LVMH i den største handel nogensinde i luksussektoren, melder en anden filmtitel sig også. Opkøbet, der har en pris på 16,2 mia. dollar, eller knap 110 mia. kroner, er faktisk, som Reuters skriver: »The Italian Job«.