Manden bag MobilePay kaster sig over nyt iværksætter-eventyr

Rasmus Korsgaard, der udviklede MobilePay, er gået ind i vækstvirksomheden Jumpstory, der ifølge stifterne er »Netflix for billeder«.

RK
Rasmus Korsgaard har tidligere udviklet MobilePay for Danske Bank. I september trådte han ind i bestyrelsen hos væktsvirksomheden Jumpstory, der bruger kunstig intelligens til at matche materialet fra et stort billedarkiv med kundernes tekst. Udover sin bestyrelsespost skal Rasmus Korsgaard også agere sparringspartner for CEO Anders Thiim Harder og medstifter Jonathan Løw. Sidstnævnte har fortalt, at Rasmus Korsgaard i dag sidder med, når Jumpstory skal ansætte nye medarbejdere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Syndicate

Det er de færreste, som ved, hvem Rasmus Korsgaard er. Det er faktisk pudsigt, når man tænker på, at han har udviklet et produkt, som hver eneste dag spiller en rolle i millioner af menneskers liv. Han er nemlig manden bag MobilePay, som blev udviklet i Danske Bank.

Det er dog ikke en betegnelse, han selv vil kendes ved. Måske er det »jyden i ham«, men det ligger ham stærkt på sinde at understrege, at han ganske vist var i en ledende rolle, men det var et hold, der i fællesskab udviklede appen, som i dag har flere end fire millioner brugere.

»Det er utroligt privilegeret at få lov til at være med på en sådan rejse. Følelsen af at udvikle noget, som folk forstår, når man sidder og fortæller om det til middagsbordet, er ganske anderledes end den, man normalt oplever, når man sidder med forholdsvis anonyme systemer,« siger Rasmus Korsgaard.

Jonathan Løw

»Rasmus er utroligt let at arbejde sammen med og på ingen måde krukket af sin succes.«


Ej krukket af succes

Siden da har han jagtet den følelse, og derfor har han siden sin afgang fra Danske Bank engageret sig i forskellige startup-virksomheder. I 2018 blev han vicedirektør for studieappen Lix’ tekniske afdeling, hvorefter han etablerede sine egne virksomheder RasmusK og WhiteOn. I september blev han bestyrelsesmedlem hos vækstvirksomheden Jumpstory, der er stiftet af serieiværksætterne Anders Thiim Harder og Jonathan Løw.

CEO Anders Thiim Harder mener, at Rasmus Korsgaards indtrædelse signalerer Jumpstorys »høje ambitionsniveau«, mens medstifter Jonathan Løw fortæller, at Rasmus Korsgaard bygger bro mellem teknologien og kunderne.

»Rasmus er utroligt let at arbejde sammen med og på ingen måde krukket af sin succes. Han er dybt nede i håndværket, men han har også stor erfaring med at se på en organisation fra helikopterperspektiv. Han ser helheden, og så er han dygtig til at oversætte teknologien, så den giver mening,« siger Jonathan Løw.

Ni ud af ti telefoner

Rasmus Korsgaard blev uddannet som ingeniør tilbage i 2007, og der skulle kun gå fem år, før han var i gang med et projekt, der blev skelsættende for ham selv – og millioner af mennesker.

Det var nemlig i en alder af blot 32 år, at han i 2012 blev projektleder hos Danske Bank, hvor han stod i spidsen for holdet, som udviklede betalingsappen MobilePay. Teamet bestod oprindeligt af ganske få mennesker, men endte det til sidst med at involvere 135, inden MobilePay gik i luften i 2013.

Rasmus Korsgaard tvivlede aldrig på, at MobilePay kunne noget helt særligt, og det er følelsen af at arbejde sammen med passionerede mennesker omkring et særligt projekt, der i dag giver ham lyst til at kaste sig ud i nye projekter med startup-virksomheder.

Rasmus Korsgaard om sin rolle i Jumpstory

»Når jeg går ind i en virksomhed, så ser jeg på, hvilket produkt man tilbyder. Det skal altid handle om produktet.«


»Netflix for billeder«

Han er trods en opvækst i Herning fast forankret i Aarhus, og derfor gav det særlig mening for ham at træde ind i bestyrelsen hos Jumpstory, der har fysisk kontor i Højbjerg syd for Aarhus. Klientellet har dog allerede bredt sig til Europa, Afrika, Asien og USA.

Jumpstorys koncept er, at det skal være enkelt og nemt for virksomheder at finde de billeder og videoer, som giver mest mening for dem at anvende, når de sender nyhedsbreve ud til deres kunder, laver PowerPoint-præsentationer, SEO-artikler og lignende.

Funktionen lyder måske som noget, man allerede kender fra eksempelvis Getty Images, men Jumpstory adskiller sig ifølge Anders Thiim Harder og Jonathan Løw fra deres konkurrenter, fordi Jumpstory bruger kunstig intelligens til at matche teksten med de foto, som præsenterer den bedst. Skaberne af Jumpstory kalder deres produkt for »Netflix for billeder«, fordi de matcher brugerens behov på samme vis, som streamingtjenesten gør.

Selv ser hovedpersonen positivt på sin rolle i Jumpstory, som han kalder »en vildt spændende virksomhed«, der har som ambition at konkurrere med de amerikanske giganter inden for det visuelle marked. I den kamp ser han frem til at kunne gøre sit for at sammensætte det rigtige hold af udviklere samt at skabe teknologi, der sætter nye standarder i branchen.

»Når jeg går ind i en virksomhed, ser jeg på, hvilket produkt man tilbyder. Det skal altid handle om produktet. Og det gør det hos Jumpstory,« siger Rasmus Korsgaard.