Manden bag Meny puster ud i Borneos jungle

Jørgen Nielsen står bag udrulningen af Danmarks nye dagligvarebutik Meny. Han havde kun været i Dagrofa i tre måneder, før han vidste, der måtte ske noget nyt. Til sommer puster han ud i Borneos jungle.

Jørgen Nielsen har fået til opgave at vende udviklingen i Dagrofas butikskæder – først og fremmest den nu afviklede kæde SuperBest – og han elsker at stå i spidsen for turnarounds. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Mobil og iPad bliver smidt ad hekkenfeldt til, og skjorten bliver skiftet ud med en T-shirt, når Jørgen Nielsen til sommer tager sin kone og den ene af sine to døtre med til Borneos jungle. Til hverdag er han kædedirektør for Købmandshuset og dermed en del af Dagrofas koncernledelse, og sommerferien er tiltrængt.

Jørgen Nilsen har nemlig haft temmelig travlt, siden han 1. januar 2014 blev præsenteret som administrerende direktør for dagligvarekæden SuperBest. Den tidligere administrerende direktør for optikerkæden Profil Optik brugte de første tre måneder som administrerende direktør for SuperBest på at besøge samtlige butikker. Da han kom tilbage til koncernledelsen i Dagrofa var meldingen klar: Der var brug for alvorlige forandringer.

Det daværende koncept kunne ikke stå distancen på et konkurrencepræget dagligvaremarked, mente den nye direktør, og det blev der lyttet til fra topledelsen. Gennem måneder drøftede ledelsen frem og tilbage form og retning, og 4. september var der nyt til forbrugerne: SuperBest og Eurospar blev lagt sammen og skulle genopstå i et nyt dagligvarekoncept under navnet Meny.

I samme ombæring fik Jørgen Nielsen ny titel og nye ansvarsområder. Fra årsskiftet blev servicekontorerne bag Eurospar og SuperBest sammenlagt i det nye Købmandshuset, som omfatter Meny, Spar, Min Købmand og Letkøb, og Jørgen Nielsen blev sat i spidsen for det hele. Det er dermed ham, som skal føre Meny frem og positionere den nye kæde på et marked, som er præget af benhård konkurrence.

»Jeg elsker turarounds,« siger Jørgen Nielsen til den store udfordring, han står overfor.

»Jeg kan godt lide at få ting til at ske. Det er mit DNA.«

Det er da heller ikke første gang, Jørgen Nielsen får ting til at ske. Som administrerende direktør for Profil Optik var han med til at lægge en ny strategi for optikerkæden og sætte kæden på landkortet frem til salget til kapitalfonden CVC. Spørger man folk omkring ham, er Jørgen Nielsens største ledelseskompetencer hans personlige udstråling og energi. Han er, lyder det, god til at skabe dialog og dermed få gennemført store forandringsprocesser.

Lørdag 2. maj slog Meny dørene op i 40 butikker, og i løbet af maj er kædens i alt 119 butikker åbnet med fokus på fødevarer og »kærlighed til mad«.

Jørgen Nielsen har sendt de 5.500 medarbejderne på skolebænken i flere end 10.000 timer i alt for at efteruddanne dem i det nye koncept, og direktøren har også selv været hårdt spændt for i forbindelse med udrulningen af det nye koncept. Derfor kommer sommerferien belejligt i år.