Mandag åbner butikkerne: Her må der være 200 personer ad gangen – og her må der kun være 30

Mandag den 1. marts begynder genåbningen af Danmark, hvor blandt andet store dele af detailhandlen står forrest i køen. Der er dog forskellige krav alt efter butikkernes størrelse. Her er, hvad du skal vide.

 
Til stor glæde kan butiksejere landet over fra mandag igen få kunder indenfor i deres fysiske butikker, og mange har derfor nu taget hul på forberedelserne til genåbningen. Video: Mathias Svold. Redigering: Kristina Finne. Fold sammen
Læs mere

I morgen er dagen, som rigtig mange erhvervsdrivende rundt om i Danmark har ventet på.

Og der skal nok også være en del forbrugere, som finder spenderbukserne frem fra skabet, ligesom der for nogle stadig vil være julegaver, som mangler at blive byttet.

Efter måneders nedlukning bliver det nemlig muligt at gå i fysiske butikker igen, når store dele af detailhandlen åbner. Det blev offentliggjort tidligere i denne uge, da første fase af genåbningen blev præsenteret.

Men der er forskellige regler alt efter butikkernes størrelse. Her er, hvad du skal vide forud for åbningen:

  • Butikker under 2.000 kvadratmeter skal sikre ti kvadratmeter pr. kunde. Det svarer til 200 kunder ad gangen for en butik på 2.000 kvadratmeter.
  • For butikker mellem 2.000 og 4.999 kvadratmeter skal der være 20 kvadratmeter pr. kunde. Det svarer til 250 kunder i en butik på 4.999 kvadratmeter.
  • I butikker på over 5.000 kvadratmeter skal der være 250 kvadratmeter pr. kunde, og det er et krav, at man har bestilt tid på forhånd for at komme ind. En butik på eksempelvis 7.500 kvadratmeter kan altså have op til 30 kunder ad gangen.
  • Storcentre og de udvalgsvarebutikker, som ligger i storcentrene, skal fortsat holde lukket.

Erhvervslivet har længe efterspurgt både genåbningen og en plan for, hvordan genåbningen skal foregå. Og mens der mange steder var stor glæde, da regeringen i onsdags præsenterede planen for første fase, så står det klart, at kravene til butikkerne er blevet skærpet markant i forhold til tidligere under coronakrisen.

Eksempelvis var der tidligere krav om 7,5 kvadratmeter pr. kunde i butikkerne under 2.000 kvadratmeter, der altså er steget til ti kvadratmeter. For butikkerne mellem 2.000 og 4.999 kvadratmeter var kravet tidligere ti kvadratmeter pr. kunde, der altså er fordoblet til 20.

For butikkerne på over 5.000 kvadratmeter har reglen hidtil været 12 kvadratmeter pr. kunde, mens butikker over 10.000 kvadratmeter skulle sikre 25 kvadratmeter pr. kunde. Begge krav er fra mandag 250 kvadratmeter.

Regeringen har forklaret, at forskellen i høj grad skyldes, at de helt store butikker kan få karakter af et indendørs handelsstrøg, som får kunderne til at opholde sig der længere tid ad gangen og i højere grad stimle sammen, skriver Finans.

Forleden var Berlingske en tur rundt i nabolaget for at høre, hvordan butikkerne i Indre By forbereder sig på genåbningen. Du kan møde flere af de erhvervsdrivende i artiklen her.

Tvivl om betydning for smitten

Forhandlingerne om genåbningen har ført til diskussioner både på og uden for Christiansborg. Og spørgsmålene har været mange – for eksempel hvorfor lige detailhandlen kan få lov at åbne, når eksempelvis dele af uddannelsessystemet er sendt hjem? Hvorfor frisørerne fortsat skal holde lukket, og hvorfor restauranterne stadig kun må sælge takeaway?

Svarene stammer i høj grad fra regeringens referencegruppe, som består af både epidemiologer, økonomer og en række andre eksperter inden for eksempelvis trivsel. I januar kom de nemlig frem til, at netop detailhandlen bør stå først for, når man sammenligner hensynet til samfundsøkonomien og smitteudviklingen.

Den linje valgte regeringen at følge, og på baggrund af beregninger fra regeringens indsatsgruppe, der blandt andet består af eksperter fra sundhedsmyndighederne, valgte man, at det er tid til, at butikkerne kan åbne.

Men der er meget stor tvivl om beregningerne for, hvor mange smittede genåbningen vil føre til.

Således kan den del af den kommende genåbning, som eksperterne har regnet på, føre til alt mellem 397 og 4.332 nye smittede om dagen, mens antallet af nye indlæggelser kan være alt fra 23 til 360 om dagen.

»Konklusionen er, at det er meget usikkert. Det er fornuftigt at prøve at give nogle bud på det, men vi kan selvfølgelig ikke sige, at der vil være præcis 532 smittede om 14 dage. Vi kan dog godt sige, at der er en vis sandsynlighed for, at det ligger i et bestemt område,« sagde Susanne Ditlevsen, som er professor i statistik på Københavns Universitet, til Berlingske.

Ekspertgruppen vurderer imidlertid, at det er mest sandsynligt, at den del af den kommende genåbning, der er regnet på, vil føre til omkring 1.346 nye smittede og 76 nye indlæggelser pr. dag.

Julegaver, vinterlagre og en langvarig diskussion

Detailbranchen har været hårdt ramt af nedlukningen. Det endte med en kaotisk slutspurt på julesalget, da meldingen om nedlukningen blev meldt ud få dage før jul. Nedlukningen har betydet, at mange her ved indgangen til foråret fortsat mangler at bytte julegaver.

Samtidig er butikkerne gået glip af januarudsalget, hvor der normalt er fuld gang i kasseapparaterne. Nogle butikker har kunnet indhente en del af det tabte online, men for mange har det langtfra været nok til at kompensere for det manglende fysiske fremmøde.

Kombinationen af de to ting betyder for en del udvalgsvarebutikker, at de kommer til at brænde inde med vintersæsonens varer. Derfor kan det vise sig yderst besværligt at komme af med disse varer til normalpris, når butikkerne åbner. Samtidig har butikkerne brug for likviditeten til at kunne bestille kommende kollektioner hjem.

Det helt store spørgsmål er nu, hvordan forbrugernes adfærd kommer til at være. Du kan i dagens avis blandt andet møde tre journalister på Berlingske, der fortæller, hvordan de forventer, deres privatforbrug kommer til at være under genåbningen.

Jokeren i den ligning er, hvor mange der har holdt deres forbrug oppe under nedlukningen ved at handle i dagligvarebutikkerne. For mens udvalgsvarebutikkerne skulle lukke, var det fortsat muligt at købe alt fra fjernsyn til legetøj og elektronik i eksempelvis Føtex og Bilka.

En regel, som store dele af detailbranchen længe har kaldt stærkt konkurrenceforvridende.

»Hvis du køber gryder, trøjer eller computere i supermarkederne, køber du ikke samme ting en gang til, når verden åbner igen. Det oplever både de helt små og store butikker som helt skævt og ude af proportioner,« sagde Jens Birkeholm, administrerende direktør i Dansk Detail, i januar.