Make-up til mænd er det nye sort: Branchen er 50 milliarder dollar værd

Skægfjerner, mascara, body butter og andet grooming. Der er penge i skønhedsprodukter til mænd.

Foto: Bent Midstrup. Mande-makeup trin for trin. Peter K Rasmussen ser sig i spejlet.
Læs mere
Fold sammen

Det er nok mest kvinder, vi tænker på, når Maybelline sender reklamer ud om mascara. Men det ser ud til at ændre sig. Ifølge Financial Times er branchen for skønhedsprodukter og personlig pleje til mænd 50 milliarder dollar værd.

Sidste år blev 17-årige James Charles valgt som den første mandlige model, der skulle promovere make-up til mænd. Han blev blandt andet den første CoverBoy hos kosmetikfirmaet CoverGirl. Og han har i skrivende stund 1,2 millioner følgere på Instagram, hvor han i sin tid blev opdaget.



Og i sidste måned kom den anden model så i rækken for Manny Gutierrez modellerer mascara for Maybelline. Han har 3,2 millioner følgere på Instagram.

Ifølge Financial Times er mandlige modeller af ansigts-make-up en understregelse af, at branchen ser en tendens i, at mænd er begyndt at træde ind på et tidligere kvindedomineret område.

Kvinder fører stadig

Men selvom den finansielle direktør for Unilever, der også sælger kosmetik og skønhedsprodukter, Graeme Pitkethly, sagde til Financial Times, at han forventer, at selvom branchen vokser »ud over det sædvanlige i mange år frem«, så er mændene stadig langt bagefter.

Mens mænd ifølge Financial Times i gennemsnit i 2015 brugte 6,5 dollar om året på forskellige skønhedsprodukter, så bruger kvinderne tilsvarende 58,5 dollar om året.

Og selvom branchen stadig vokser, så er der sket et mindre fald i væksten. Sidste år steg den med 3,1 procent. Tilsvarende var den i gennemsnit indtil 2015 steget med 5,7 procent ifølge Euromoniter - et firma, der overvåger det internationale forbrugermarked.