Magtfuld fagboss til Wolt: »Respekter den danske model eller flyt!«

Formanden for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard, sender budskab til Wolt forud for en usædvanlig sag, der skal behandles i Skatterådet. Hun er ikke i tvivl om, hvad resultatet bør være.

FH-formand Lizette Risgaard har tidligere omtalt de såkaldte Uber-modeller i hårde vendinger – at de må tilpasse sig det danske arbejdsmarked eller lukke ned. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skatterådet skal senere tirsdag behandle en usædvanlig sag og give sit bud på, om de løst ansatte cykelbude fra leveringstjenesten Wolt er selvstændige eller lønmodtagere.

Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard, langer nu ud efter Wolt forud for den kommende afgørelse. Hun mener, at Wolt må tilpasse sig den danske arbejdsmarkedsmodel eller helt lukke sin forretning i Danmark. Det skriver hun på Twitter:

»Nej til falske selvstændige! Er Woltbude lønmodtagere eller selvstændige? Det giver Skatterådet i dag sit bud på. Jeg er ikke i tvivl. Selvfølgelig er de lønmodtagere og skal ha’ for eksempel feriepenge og løn under sygdom. Så Wolt, respekter den danske model eller flyt!,« skriver Lizette Risgaard i sit opslag.

Skatterådet skal vurdere et principielt spørgsmål om budenes omdiskuterede status. Sagen blev for snart et år siden rejst af en journalist, der gik undercover som Wolt-bud og har dækket sin egen sag for techmediet Radar. Men kun journalisten er part i sagen.

I Berlingske har Wolt derfor rejst principielle spørgsmål om virksomheders retssikkerhed, idet Wolt ikke får mulighed for at bidrage med faktuelle forhold eller sin holdning til sagen. Virksomheden bliver nemlig ikke betragtet som part.

»Vi er ikke bekymrede for, at vores verden bliver vendt på hovedet i dag, hvis der kommer en afgørelse. Men det er klart, at vi er bekymrede for, at andre myndigheder og politikere vil tage udgangspunkt i den her afgørelse og sige, at det må være et faktum, at den her ene sag skal få betydning for alle vores bude. Og i den proces har vi ikke været involveret på noget tidspunkt,« sagde Wolts direktør, Søren Meier Svendsen, til Berlingske.

Uber-modeller ud af Danmark

Den kommende afgørelse i Skatterådet kan potentielt vende Wolts forretningsmodel på hovedet, da den kan betyde, at virksomheden skal betragte alle sine budde som lønmodtagere i skattemæssig forstand. Derfor mener Wolt, at de som virksomhed har en væsentlig interesse i sagen.

Sagens udfald kan få den konsekvens, at Wolt både fremover – og med tilbagevirkende kraft – skal indeholde kildeskat på vegne af sine bude. Samtidig udtrykker Wolt i Berlingske bekymring over, at afgørelsen på skatteområdet kan bruges som argument af fagbevægelsen og landets politikere til at få gennemført, at buddene ligeledes er lønmodtagere i ansættelsesretten.

Som det er nu, bliver budene tilknyttet Wolt som selvstændige erhvervsdrivende. De har derfor selv ansvar for at indberette skat, sætte penge til side til ferie, sygdom og pension og momsregistrere sig, hvis de tjener mere end 50.000 kroner.

Med andre ord rusker den atypiske forretningsmodel op i det danske arbejdsmarked og de goder, som ellers har kendetegnet Danmark.

Siden Wolts ankomst i Danmark i 2017 har debatten om budenes status raset. Blandt andet har fagforeningen 3F forsøgt at få Wolt til at påtage sig ansvaret som arbejdsgiver og forhandle overenskomst på plads. Men uden held. Tidligere har 3F omtalt Wolts forretningsmodel som et »pjalteproletariat« og budene som »digitale daglejere«.

Den måske mest kendte og omdiskuterede platformsvirksomhed, Uber, har allerede slået sig hårdt på samme politiske spørgsmål i den offentlige debat. Taxitjenesten blev en betegnelse for en ny, dyster økonomisk tendens på arbejdsmarkedet, hvor almindelige faste job i stigende grad blev erstattet med korttidsansættelser, enkeltmandsvirksomheder og dårlige løn- og arbejdsvilkår. Resultatet blev, at ny lovgivning i 2017 sendte Uber ud af Danmark med et brag.

Berlingske har henvendt sig til Lizette Risgaard for at høre, om FH-formanden vil uddybe sine holdninger til Wolt-sagen.