Boykotten mod den danske skoproducent ECCO tager til. Nu stopper den danske stormagasinkæde Magasin også med at sælge sko fra den udskældte danske virksomhed.
»I takt med eskaleringen af konflikten i Ukraine og ECCOs fortsatte tilstedeværelse i Rusland, har vi i Magasin besluttet at sætte samarbejdet med ECCO på pause. Derfor vil alle ECCOs varer blive taget af hylderne i vores fysiske forretninger og på Magasin.dk,« skriver indkøbsdirektør Esben Hougaard i en mail til Berlingske.
Beslutningen kommer, efter en lang række forhandlere af ECCO-sko har indstillet salget af de danske sko. Det er sket fordi ECCO, som en få danske virksomheder har valgt at forsætte med at drive forretning i Rusland, efter landet angreb Ukraine for godt to måneder siden.
I alt holder ECCOs 250 butikker åbne i landet og forsætter stort set i Rusland, som om intet var hændt.
»I Magasin tager vi naturligvis kraftigt afstand til krig, og vores tanker går til alle de mennesker, som situationen i Ukraine påvirker – både direkte og indirekte,« hedder det videre fra Esben Hougaard.
Tirsdag valgte kæden Sport24, der har 96 butikker i Danmark, ikke at købe flere ECCO-sko ind til lageret, før skovirksomheden fra Bredebro ændrer sin tilgang til Rusland.
Tidligere har den danske modeportal Miinto, som hovedsageligt er ejet af Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen, fjernet alle ECCO-sko fra de virtuelle hylder. Andre, som er stoppet med tage ordrer på flere ECCO-sko, er Boozt, som er en af Danmark største onlinesalgssteder af tøj og sko.
»Vi har i takt med den voldsomme eskalation af konflikten i Ukraine besluttet, at vi aktuelt afholder os fra at gennemføre nye ordrer hos ECCO,« hed det fra Hermann Haraldsson, stifter og administrerende direktør i Boozt, for nylig i Berlingske.
Også Eventyrsport, der er en kæde af butikker, som sælger udendørsbeklædning, er på vej til at stoppe med at sælge ECCO-sko, fortalte Lars Sejer Sørensen, stifter og direktør, tidligere til Berlingske.
»Vi er mega frustrerede. Vi har et verdensklasse dansk firma, som producerer noget af verdens bedste fodtøj, og så står man i denne her situation. Det er da dødfrustrerende og en kæmpe skam,« sagde Lars Sejer Sørensen.
ECCO har kommunikeret meget begrænset med omverden i forløbet. Det skete sidst i marts. Her fortalte topchef Panos Mytaros, hvorfor der stadig var åbent i de mange russiske butikker. For at passe på de russiske medarbejdere, lod han omverdenen forstå.
Alle henvendelser fra medierne er siden ikke blevet besvaret.
ECCO omsatte i 2020 for næsten 1,4 milliarder kroner i Rusland ud af det samlede salg på 8,1 milliarder kroner. I januar 2020 købte virksomheden de 250 russiske ECCO-butikker af den russiske distributør for omkring en milliard kroner.