Magasin-ejer vil åbne nye stormagasiner

Efter nogle svære år går det nu så godt for Magasin du Nord-ejeren Debenhams danske forretning, at briterne er parat til at gå i offensiven.

Kunderne strømmer atter ind i Magasin du Nord. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For få år siden så det sort ud for Magasin du Nord. I dag er udviklingen vendt, og ejerne - den britiske detailgigant Debenhams - kan i seneste regnskab notere sig fremgang på både top- og bundlinje i den danske forretning, der driver seks stormagasiner i Danmark.

Omsætningen steg med fem procent i det forskudte regnskabsår 2011/12 til 2,2 milliarder kroner, mens resultatet hoppede med intet mindre end 71 procent til 89 millioner kroner. Det skriver Børsen.

Udviklingen får selskabets økonomidirektør Per Fabricius til at varsle offensive tiltag. Ejeren Debenhams ventes at ville skyde et stort tocifret millionbeløb ind i stormagasinkæden, og derudover arbejder man på at åbne to til tre nye forretninger i Danmark de kommende år.

Dermed er situationen en helt anden for selskabet end for et par år siden.

Den tidligere ejer var islandske Straumur, og Per Fabricius mener, at det er en stor fordel, at den nye ejer er detailhandelsspecialist.

"Det har været en stor styrke for Magasin at få en ejer med ekspertise i at drive stormagasin. For dermed har vi fået en stærk sparringspartner i bestyrelseslokalet," siger økonomidirektøren ifølge Børsen.

Derudover er der stordriftsfordele. At Magasin du Nord-kæden er kommet ind under Debenhams vinger har gjort, at man eksempelvis kan købe varer billigere. Det mener Per Fabricius har givet pote.

"Det har været en supertanker at vende Magasin rundt. Men vi kan nu se, at kundestrømmen er stigende. Basalt set handler vores strategi om, at man kan få de rigtige varer til de rigtige priser i Magasin," siger han ifølge Børsen.

Alt i alt ser det nu ud til, at det 142-årige stormagasin alligevel har en fremtid. Det var ellers langt fra alle, der mente, at det var situationen for et par år siden, hvor konceptet flere gange nærmest blev erklæret dødt. Det er nu lykkedes de britiske ejere at modbevise den spådom.