Magasin du Nord får sit bedste resultat nogensinde

Stormagasinet Magasin kommer ud med det bedste driftsresultat nogensinde. Stormagasinernes død er aflyst, siger ekspert.

Magasin har leveret det bedste driftsresultat i stormagasinets historie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne bruger færre penge på tøj, men en tur i stormagasinet Magasin du Nord får os til at hive tegnebogen frem.

Selvom der ikke er meget optimisme at spore i den danske detailbranche, har Magasin nemlig formået at levere det bedste driftsresultat i stormagasinets historie.

Væksten i Magasins omsætning er steget med 6,7 procent, mod 5,1 procent året før, til i alt 2,4 milliarder kroner. Bruttoavancen voksede til over en halv milliard kr., og resultatet af den ordinære drift (EBIT) steg til 94 millioner kroner fra 80 millioner året før. For fire år siden var resultatet af den ordinære drift nede på minus 117 - og altså noget mindre opløftende for Magasin og stormagasinets økonomidirektør gennem fire år Peter Fabricius.

Ifølge økonomidirektøren har en skærpet profil og fokus på kundernes oplevelse, når de besøger stormagasinet, været medvirkende faktorer til den positive udvikling. Blandt andet har Magasins loyalitetsprogrammer været i vækst.

»Vi har over 200.000 medlemmer i vores loyalitetsprogram, som i Magasin hedder et goody card. Vi forsøger at holde fokus på det, vi er gode til i vores virksomhed, som er kommunikation til kvinder, meget specifikt kvinder plus 25 til 60 år, omkring fashion og ikke alt muligt andet. Vi holder et meget stærkt fokus på det,« siger Peter Fabricius.

Går man 10-15 år tilbage, var der ellers ikke mange, der spåede stormagasiner en fremtid. Heller ikke Bruno Christensen, som har mere end 47 års erfaring som rådgiver og konsulent for detailhandel.

»Stormagasinernes død er aflyst. Vi har set stormagasinerne modernisere sig og komme rigtig stærkt tilbage. Og det Magasin, du har på Kongens Nytorv i dag, er jo et super moderne, lækkert indkøbssted, hvor du ser de store internationale mærkevarer repræsenteret i hver deres små områder, og tilsammen giver det en god atmosfære og et godt overblik for forbrugerne,« siger Bruno Christensen.

Netop kundeoplevelsen er blevet et fokusområde for stormagasinerne, fortæller han.

»De opgraderer på begrebet kundeoplevelse, det, at de har de rigtige produkter, og de bliver præsenteret på den rigtige, attraktive måde, så det bliver en inspirationstur for de besøgende,« siger Bruno Christensen.

Udover Magasins seks fysiske butikker, åbnede stormagasinet i 2012 en online-butik, som ligeledes har medvirket til et øget salg.

»Vi har haft massiv vækst i vores online-shop med et stort, professionelt set-up. Det giver en helt anden online-eksponering, end vi har haft tidligere,« siger Peter Fabricius og tilføjer, at Magasin har endnu en digital shopping-platform på vej i form af en mobil-hjemmeside til smartphone og tavle-PC.

Ifølge Bruno Christensen er det stormagasinernes skærpede evne til at udvikle deres fysiske butikker, som smitter af på salget i deres onlinebutikker.

»Så får man kunder, som dels hjemmefra undersøger tingene på nettet, inden de kommer ind i butikken, og man får kunder, som ikke tog stilling til at købe noget i butikken, men kommer hjem og køber ind på nettet,« siger han og tilføjer, at det tætte og integrerede sammenspil mellem den fysiske butik og netbutikken er en tendens i hele Europa.

Magasins seks fysiske butikker er placeret med fire i Storkøbenhavn og en i henholdsvis Århus og Odense. Planen er at åbne butikker i både Vejle og Aalborg, hvor Magasin tidligere har haft butik, men ifølge Peter Fabricius er de planer stadig i den indledende fase, og intet er endnu underskrevet.

»For otte år siden, da vi lukkede i Aalborg, var Magasin et helt andet sted, end i dag. Dengang havde vi travlt med turnaround, omstruktureringer og at skære omkostninger, hvor vi i dag har travlt med at udvikle vores forretning,« siger han.

Magasin blev i 2009 overtaget af Debenhams, Storbritanniens næststørste kæde af stormagasiner, efter en turbulent tid blandt andet med islandske ejere. I Debenhams regnskab, som kom torsdag, fremhæves det danske stormagasin for deres »good performance.«

Dermed var Magasin medvirkende til en forbedring af det samlede salg i Debenhams internationale segment, hvor omsætningen steg med 3,7 procent til 522 millioner pund, svarende til ca. 4,57 milliarder kroner, fra 503,4 millioner pund, svarende til 4,4 milliarder kroner.

Overordnet har markedet taget dårligt imod regnskabet fra Debenhams, som kom ud med et forventet fald på 2,7 procent i årsindtægt, og aktien faldt på den baggrund drastisk med 6 procent torsdag formiddag. Analytikerne er særligt skeptiske over for forventningerne til det kommende år, skriver Bloomberg.