Mærsks tyske containerrival nedjusterer til underskud

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd leverede fortsat røde tal på bundlinjen i tredje kvartal trods et overskud på driften, og set over hele året må selskabet nedjusterede forventningerne til et samlet driftsunderskud.

Foto: CHRISTIAN CHARISIUS

Hapag-Lloyd er verdens sjettestørste containerrederi, men nærmer sig status som fjerdestørste via en snarlig fusion med chilenske CSAV. De to rederier fylder tilsammen dog kun omkring en tredjedel i forhold til A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, på det globale marked.

Det tyske selskab omsatte for 1681 mio. euro i tredje kvartal, en lille stigning i forhold til samme kvartal året før, men udgifterne steg mere, og den justerede driftsindtjening, EBIT, blev halveret til 33,1 mio. euro.

Over årets første ni måneder er der dermed et underskud på EBIT-posten på 40,6 mio. euro, og det hul bliver ikke lukket i fjerde kvartal, erkender selskabet nu.

- Det justerede driftsresultatet vil derfor være langt fra sidste års niveau og også fra de tidligere forventninger (om et driftsoverskud, red.), skriver Hapag-Lloyd i regnskabet.

Den nye topchef, Rolf Habben-Jansen, der blev hentet ind fra Mærsk-selskabet Damco, udtrykker dog optimisme for 2015, selv om det også ventes at blive et udfordrende år på containermarkedet.

Fusionen med CSAV, som ventes på plads i fjerde kvartal, kan give "væsentlige" engangsomkostninger, men vil på længere sigt gøre det muligt at spare op mod 300 mio. dollar, cirka 240 mio. euro, om året.