Mærsks Triple E-værft tabte 18 milliarder på et kvartal

Tabene i det store koreanske Daewoo-skibsværft viste sig at være endnu værre end frygtet.

Foto: WU HONG. Mærsks Triple E-skib, Mary Maersk, i havnen i Qingdao
Læs mere
Fold sammen

Det store skibsrederi, der bærer det fulde navn Daewoo Shipbuilding & Maritime Engineering (DSME) og blandt andet bruges af A.P. Møller-Mærsk til at bygge store containerskibe, blev hårdt ramt af nedskrivninger på især en række borerigprojekter i andet kvartal.

Hele 3032 mia. won, eller 17,65 mia. kr., tabte DSME på driften. Og selv om der havde været rygter om nedskrivninger i den tunge ende, kom resultatet bag på analytikerne. Der var ifølge Bloomberg News "kun" ventet et tab på 982 mia. won (5,7 mia. kr.) på driften.

Omsætningen dykkede drastisk til 1656 mia. won fra 3957 mia. won i samme kvartal af 2014. Analytikerne havde ventet en marginal stigning i omsætningen.

På bundlinjen var underskuddet på 2392 mia. won (14 mia. kr.), men rederiet går ikke i panik. I tredje kvartal bør indtjeningen være "normaliseret", fortæller DSME, som også for nylig har fået en ny topchef, som måske har spekuleret i at få alle de regnskabsmæssige dårligdomme overstået med det samme.

Den koreanske statsbank, KDB, har for nylig lovet at hjælpe DSME igennem det økonomiske uvejr, så det kan leve op til sine aftaler.

Det gælder blandt andet en stor ordre fra Mærsks containerrederi, Maersk Line, der i starten af juni 2015 bestilte 11 nye skibe, kaldet den næste generation af Triple E-skibe, for 1,8 mia. dollar (12,3 mia. kr.). DSME byggede også i sin tid de 20 Triple E-skibe, som var verdens største, da de første blev søsat i sommeren 2013.

Ifølge KDB var det kun på grund af garantier fra statsbankens side, at Maersk Line ville gå med til at lægge den seneste milliardbestilling. Den påstand har det danske rederi afvist at kommentere.

Ud over DSME har også de to andre af Sydkoreas "tre store" skibsværfter store økonomiske problemer. Hyundai Heavy Industries tabte i andet kvartal 241 mia. won (1,4 mia. kr.), mens underskuddet i Samsung Heavy Industries var på 1150 mia. won (6,7 mia. kr.)