Mærsks sky fjende

Italienske Gianluigi Aponte er stifter og ejer af Maersk Lines alvorligste konkurrent, med Aponte som magtfuldt omdrejningspunkt.

Foto: Frank Perry / AFP.
Læs mere
Fold sammen
I direkte sammenligning er Mærsk Mc-Kinney Møller nærmest en linselus. For en mere ordknap og pressesky skibsreder end italienske Gianluigi Aponte burde det ikke være muligt at finde.

Den 60-årige italienske skibsreder overmatcher ikke alene Mærsk Mc-Kinney Møller i skyhed, han er også på vej til at matche den danske skibsreder, når det gælder om at skabe et succesfuldt rederi.

For Gianluigi Aponte er stifter og øverste chef for det schweizisk-registrerede rederi, Mediterranean Shipping Company, der ikke alene er verdens næststørste containerrederi, kun overgået af A.P. Møller - Mærsks Maersk Line, men samtidig er det rederi, der uden sammenligning er vokset hurtigst de sidste 10 år.

I dag kontrollerer og sejler MSC med omkring 450 containerskibe, og i et sjældent interview har Aponte netop fortalt, at han har alle intentioner om, at rederiet skal fortsætte med at vokse - trods krise og trods stenhård konkurrence fra bl.a. Maersk Line. Maersk Line er også vokset de seneste år og er med sine omkring 500 skibe i flåden endnu verdens største indenfor containerfarten, men følge med den schweiziske opkomling har Mærsk og Co. ikke evnet.

Ligesom Mærsk Mc-Kinney Møller kommer Gianluigi Aponte også fra en sømandsslægt, og ligesom i Mærsk-historien har familien alle år været det centrale omdrejningspunkt i rederiet.

Startede med 5.000 dollar

Gianluigi Apontes slægt har sejlet siden 1700-tallet, og slægten har alle år haft hjemme i og omkring Sorrento i Italien. Aponte blev selv indrulleret på Sorrento søfartsskolen som 14-årig for siden at blive skibsofficer. Kort efter forlod han dog søen og uddannede sig indenfor bankvæsenet. Men under den glatte bankoverflade bankede sømandshjertet, så da en investor opfordrede ham til at etablere sit eget rederi slog han til; med 5.000 dollar i lånekapital og et gammelt tysk skib som første skib i flåden.

De første mange år var MSC langtfra et rederi, man regnede med blandt konkurrenterne. Rederiet voksede ganske langsomt og altid ved at købe godt brugte skibe billigt - alt sammen for at holde omkostningerne ned og dermed øge muligheden for at presse konkurrenterne på prisen. Først i 1994 bestilte Aponte sit første nybyggede skib, men siden er det altså gået hurtigt med væksten.

Alle år har Gianluigi Aponte omgivet sig med søfolk - også i hovedsædet i Schweiz. Han mener simpelthen, at der skal reel søfartsviden til i topledelsen for at kunne drive et succesrigt rederi, i modsætning til de fleste andre store rederier, hvor de universitets- og handelshøjskoleuddannede har taget magten idag.

I dag er Gianluigi Aponte blandt de mest magtfulde mennesker i Italien og hører med en privat formue på omkring 3 mia. dollar til blandt de rigeste. Helt hvor rig han og hustruen Rafaele, som han deler ejerskabet med, er, ved ingen. I tråd med sin sky natur er MSC nemlig stadig privatejet, og det er umuligt at få regnskabstal om selskabet. Ingen ved derfor helt, om han har hentet ekstra investorer ind, selvom forlydender går på, at han i dag har fået hjælp fra rige mellemøst-investorer til den enorme ekspansion i rederiet.

At Gianluigi Aponte er magtfuld ses også af, at han er privat ven med Italiens premierminister Silvio Berlusconi, og at han blev »inviteret« til at deltage, måske med hånden vredet rundt på ryggen, da Berlusconi under sidste valgkamp lovede at skaffe italienske investorer til at redde det evigt kriseramte flyselskab, Alitalia. Det lykkedes, og Aponte er i dag blandt de store investorer i selskabet.

I dag bor Gianluigi Aponte I Geneve, og han praler af, at rederiet kører »som et schweizer-ur«. Han sidder fortsat selv som øverste leder, hans søn Diego er vicedirektør, og svigersønnen står i spidsen for rederiets satsning på krydstogtskibe.