Mærsks køb af P&O en dyr affære

A.P. Møller-Mærsks køb af P&O Nedlloyd har været en dyr affære - totredjedele af markedsandelen er røget og selskabet bakser stadig med at få styr på containerne og kunderne, lyder det fra centrale kilder omkring Maersk Line.

Men på længere sigt håber investorer og eksperter stadig, at købet viser sig at være en strategisk klog beslutning, skriver Børsen.

For 10 dage siden røg en tredjedel af topledelsen på Esplanaden, topchefen Jess Søderberg sidder frem til 1. december, mens to direktører fra det otte mand store executive board er holdt op. Kilder tæt på forløbet oplyste i sidste uge, at det 18 mia. kr. store opkøb af verdens fjerdestørste containerrederi P&O Nedlloyd i 2005 er det egentlige problembarn, og med det melder spørgsmålet sig: Var P&O-Købet en dårlig ide?

Den 93-årige reder Mærsk Mc-Kinney Møller var længe forbeholden over for købet, mens Søderberg så sent som i sidste uge over for Børsen gentog, at det var den rigtige beslutning.

Med P&O Nedlloyd-købet fik A. P. Møller-Mærsk udvidet sin flåde med 156 skibe og rundede dermed 500 containerskibe i drift. Men den tilkøbte markedsandel på omkring 6 pct. af verdensmarkedet smuldrede væk mellem fingrene.

Kilde: Børsen