Mærsks havneforretning går i land

Mærsks havnedivision, APM Terminals, kritiseres for dårlig service som følge af manglende containere og lange ventetider. Derfor vil selskabet nu ændre kurs med en ny strategi på land, der skal kapre opgaver fra andre aktører, eksempelvis inden for spedition.

Mærsks havneforretning går i land Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På kapitalmarkedsdagen i februar præsenterede Mærks topchef, Søren Skou, en vision om at komme til at ligne pakkeselskaberne UPS og Fedex ved at integrere forskellige led. Det tankesæt skal APM Terminals nye strategi praktisere.

Det skriver dagbladet Børsen.

»Det har hidtil været de store rederier, der har betalt vores regninger, og derfor har vi fokuseret på dem. Men der er tusinder af andre kunder, og vi begynder nu at udvide vores felt af kunder,« siger Henrik Lundgaard Pedersen, operationel direktør i APM Terminals, til avisen.

Helt konkret vil selskabet udvide paletten af services fra fragt af containere til alt fra vejning, ompakning og opbevaring i kølehuse.

Henrik Lundgaard Pedersen understreger, at der er mange operatører på markedet, inklusive Mærsks eget logistikselskab Damco. Dog vil APM Terminals skille sig ud ved at sammenkoble leverandørleddet og funktioner.