Mærsks containerrivaler starter ny alliance

Containerrederier Hanjin Shipping, Hapag-Lloyd, "K" Line (Kawasaki Kisen), Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha og Yang Ming har indgået aftale om en ny stor alliance på alle vestgående ruter. Det fremgår af en meddelelse fredag morgen.

Containerrederier Hanjin Shipping, Hapag-Lloyd, "K" Line (Kawasaki Kisen), Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha og Yang Ming har indgået aftale om en ny stor alliance på alle vestgående ruter. Det fremgår af en meddelelse fredag morgen. Fold sammen
Læs mere
Foto: LEE JAE-WON

Navnet på den nye alliance bliver The Alliance og skal dække alle ruter fra Asien til Nordeuropa, Middelhavet, den amerikanske vest- og østkyst samt ruter til Den Persiske Golf og Det Røde Hav.

Det er planen, at den nye alliance skal træde i kraft i april næste år, men samarbejdet er betinget af alle relevante myndigheders godkendelse. Samarbejdet skal i første omgang løbe i fem år.

Sammenlægningen kommer til at have en samlet markedsandel af den globale containerflåde på 18 pct. med en kapacitet på 620 skibe.

»Denne aftale er en milepæl og vil tillade de seks partnere i The Alliance at tilbyde bedre frekvenser og direkte dækning i markedet. Det unikke produkt vil indeholde øget havnedækning i Asien, Nordamerika og Europa, inklusive Middelhavet og Mellemøsten. Netværket vil sikre mange sejladser, høj pålidelighed og meget attraktive tidsplaner,« lyder det i en fælles meddelelse fra alliancemedlemmerne.

Hapag-Lloyd er netop nu i færd med at overtage United Arab Shipping Company (UASC), og samtalerne forløber indtil nu efter planen, fremgår det af meddelelsen. Det er ventet, at UASC - hvis eller når overtagelsen gennemføres - skal være en del af The Alliance.

Den nye alliance skal konkurrere med blandt andet 2M-alliancen mellem Maersk Line og MSC og den nyligt oprettede alliance kaldet Ocean Alliance, der omfatter CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen Marine og Orient Overseas Container Lines (OOCL).

Sammenlægninger og større rutealliancer er for alvor blevet et tema i sektoren på det seneste, efter at de seneste år har været præget af historisk lave fragtrater og en enorm overkapacitet, der har givet røde tal i resultatopgørelserne hos mange rederier.