Mærsks CEO: Oliepriser og svag dollar ramte indtjening i Ocean

A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør, Søren Skou Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Det er særligt udviklingen i Ocean-divisionen, der får A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør, Søren Skou, til at udtrykke utilfredshed med indtjeningen i årets første kvartal.

»Vi kan ikke løbe fra, at vores resultat i særligt Ocean-segmentet ikke udvikler sig godt. Vi har haft fremdrift i priserne, og det er positivt, men omkostningerne er steget mere«.

»Det er drevet af faktorer som stigende oliepriser og valutakursudviklingen. Den svage amerikanske dollar har virkeligt været et dyrt bekendtskab. Men vi må også erkende, at vi har for meget kapacitet, og det påvirker vores enhedsomkostninger negativt«, siger Søren Skou til Ritzau Finans kort efter regnskabsfremlæggelsen torsdag morgen.

Ocean-forretningen, der dækker over containerfragten til søs, består af rederierne Maersk Line og nytilkøbte Hamburg Süd, og derudover indgår otte havneterminaler, som bruges af selskabets egne rederier. Forretningsområdet påvirkes af olieprisstigninger, da det løfter priserne på brændstof til skibene.

INTEGRATION AF HAMBURG SÜD KOSTEDE

Mærsk opkøbte det tyske rederi Hamburg Süd sidste år, og det blev en del af koncernen i december. Integrationen forløber som ventet, men det medfører også nogle udgifter at implementere rederiet i forretningen, og det tynger også omkostningerne i forretningsområdet i kvartal.

I regnskabet fremgår det, at integrationsomkostningerne løb op i 13 mio. dollar i kvartalet. Tidligere har koncernen oplyst, at den venter synergier ved opkøbet - inklusive udgifterne til restruktureringen og integrationen - på 350-400 mio. dollar med fuld effekt i 2019, og det gentages i regnskabet for første kvartal.

»Vi er godt på vej med hensyn til at komme i gang med at levere synergier, men de kommer senere på året, da en stor del af dem er relateret til, at Hamburg Süd skal over på vores netværk. Det har vi kun kunne gøre i takt med, at vi har kunnet opsige de aftaler, som Hamburg Süd har indgået med andre rederier om samarbejde«, siger Søren Skou.

Resultatet af primær drift før af- og nedskrivninger, EBITDA, for Ocean steg marginalt til 492 mio. dollar i kvartalet, viser regnskabet torsdag morgen. I samme periode sidste år lød driftsoverskuddet på 484 mio. dollar, viser de genberegnede tal for divisionen.

På omsætningen var der markant mere fremgang i forretningsområdet, da den steg til 6810 mio. dollar fra 4950 mio. dollar i første kvartal af 2017. I kvartalet var Ocean positivt påvirket af en stigning i de gennemsnitlige fragtrater på 7 pct., men det var ikke nok til at udligne enhedsomkostningerne, der voksede med 12 pct. i samme periode.

POSITIV UDVIKLING I HAVNEFORRETNING

EBITDA-resultatet i forretningsområdet Logistics & Services, der består af aktiviteterne inden for logistik samt serviceydelser på land, faldt i kvartalet til 23 mio. dollar fra 32 mio. dollar på trods af fremgang i omstætningen. Det skyldes blandt andet investeringer i digitale løsninger og valutamodvind.

Omvendt trak havne- og slæbebådsforretningen Terminal & Towage bundlinjen op i kvartalet, da driftsresultatet voksede til 196 mio. dollar fra 139 mio. dollar i samme periode af 2017.

»Vi har ganske glimrende fremgang i Terminals & Towage, og vi kan virkelig begynde at se nogle af de synergier, vi har annonceret vil komme, når vi integrerer vores transport- og logistikforretning«, siger Søren Skou med henvisning til de ventede synergier af denne integration på 600 mio. dollar mod udgangen af 2019.

SKAL IKKE VÆRE ET MINDRE SELSKAB

Transport- og logistikselskabet kunne på koncernniveau fremvise et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 669 mio. dollar af de fortsættende aktiviteter, hvilket er en fremgang fra 638 mio. dollar i samme kvartal året før.

Resultatet var svagere end ventet, da analytikerne ifølge Ritzau Estimates havde ventet et driftsoverskud på 845 mio. dollar i kvartalet.

Mærsks omsætning lød på 9253 mio. dollar mod 7101 mio. dollar i første kvartal 2017. Analytikerne havde ventet en omsætning på 8761 mio. dollar i kvartalet. Det svarer til en vækst på omkring 30 pct. i kvartalet, og de 20 pct. kommer fra opkøbet af Hamburg Süd, mens de resterende 10 pct. stammer fra organisk vækst, fortæller direktøren.

»Vi begynder at vise, at formålet med den her transformation ikke er, at A.P. Møller-Mærsk skal blive et mindre selskab. Vi leverer på det, fordi vi nu ekslusive Maersk Oil og Maersk Tankers faktisk omsætter for mere end vi gjorde sidste år«, siger Søren Skou.

Mærsk-koncernen lancerede i 2016 en strategi om at sortere energiselskaberne fra og rette fokus mod logistik og transport. Der mangler fortsat en løsning på Maersk Drilling og Maersk Supply Services, men koncernen venter fortsat, at den findes inden udgangen af i år.

/ritzau/FINANS