Mærsks APM Terminals taber storkunder

Foto: ED JONES

Shippingbranchen er fra april blevet opdelt i tre nye alliancer. Det presser storkunder væk fra Mærsks APM Terminals.

Det skriver Børsen.

Siden APM Terminals blev lagt sammen med Maersk Line, har selskabets topchef, Morten Engelstoft, kæmpet hårdt for at bevare storkunder og udfordres nu af en opdeling af containerindustrien i tre alliance, der presser kunderne væk fra Mærsk.

De nye alliancer vil have en betydning for APM Terminals i flere år frem, mener administrerende direktør i analysehuset Sea Intelligence, Lars Jensen.

»Vi står over for en periode på flere år, hvor alle de store terminaloperatører kommer under pres. Dels på grund af containerindustriens overkapacitet og alliancernes pres for at koncentrere transporten på færre større terminaler. Det er en kamp, som de fleste terminaler nu roder sig ind i, og vi må bare sige, at det tegner til, at APM Terminals nu får det svært,« udtaler Lars Jensen til Børsen.

APM Terminals' indtjening i årets første kvartal lå på 600 mio. kr. mod 700 mio. kr. i sidste år. Da selskabet i 2016 kom i samme division som Maersk Line, tjente selskabet omkring 3 mia. kr. til moderselskabet A.P. Møller-Mærsk.