Mærsk vil sejle på madolie

Gammel madolie kan fremover blive anvendt som brændstof om bord på Mærsk-skibe. Dette vil gøre fragten dyrere, men Mærsk er overbevist om, at kunderne er klar til at betale ekstra for at mindske CO2-udslippet. H&M er med som den første.

Mærsk-skibe som dette ud for Gibraltar kan fremover komme til at sejle på en blanding af traditionelt brændstof og gammel madolie.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Jon Nazca/Ritzau Scanpix

A.P. Møller - Mærsk vil give rederiets kunder mulighed for at sende fragt om bord på skibe, hvis motorer anvender en blanding af traditionelt brændstof og gammel madolie til at drive skibene. Selv om det bliver dyrere, forventer Mærsk, at mange kunder – der tæller en række af verdens største virksomheder – vil vælge at gå over til det nye drivmiddel.

Mærsk, der transporterer op mod hver femte container på verdenshavene, har et mål om at blive CO2-neutral i 2050. Derfor arbejder den danske virksomhed på at finde andre måder at drive containerskibene frem på.

»Dette betyder ikke, at vi er CO2-neutrale, men det er et stort skridt på rejsen,« siger Søren Toft, der er driftsdirektør i containerrederiet Maersk Line.

I første omgang har den svenske modekoncern H&M valgt fremover kun at benytte Mærsk-skibe, der sejler på den nye blanding. Den svenske koncern har en målsætning om at blive CO2-neutral, og her er mere klimavenlig transport en af de måder, der for alvor kan hjælpe H&M i den retning.

»Vores ambition er at blive klimapositiv fra 2040, og det kræver samarbejde med alle dele af værdikæden. Vi vil benytte vores størrelse til at drive udviklingen mod gode og innovative løsninger som CO2-neutrale produkter, der skaber en grønnere kommerciel transport,« forklarer Helena Helmersson, der er operativ direktør i H&M.

Mærsk tilbyder det nye brændstof, efter at rederiet har testet blandingen på containerskibet Mette Maersk. Skibet sejlede for nylig fra Rotterdam i Holland til Shanghai i Kina og retur med 20 procent brugt madolie blandet i brændstoffet. Forsøget viste, at det er muligt at anvende brændstoffet kommercielt.

»Dette bliver et premiumprodukt, og prisen bliver højere, men det er kunderne indforstået med. Vores kunder har også en meget stor interesse i at reducere deres påvirkning, og dette er en måde, hvorpå vi sammen kan hjælpe hinanden,« siger Søren Toft.

Shipping står for cirka 90 procent af de transporterede varer globalt og for cirka tre procent af den globale CO2-udledning. Søren Toft forventer, at andre virksomheder end H&M vil være villige til at betale ekstra for at mindske klimapåvirkningen.

»Vi kan endnu ikke sige noget om, hvor mange skibe der skifter til dette. I første omgang skifter H&M over, og vi regner stærkt med, at vi meget snart kan præsentere mange flere kunder. Vi gør det ikke, uden at vi har været i tæt dialog med vores kunder, men dette er noget, som vores kunder efterspørger,« siger Søren Toft.

Det er ikke nødvendigvis sådan, at alle containere med tøj fra H&M vil blive transporteret om bord på skibe, der sejler på den nye blanding. Men Mærsk garanterer, at rederiet ændrer blandingsforholdene, så det svarer til den mængde fragt, H&M bestiller plads til.

Umiddelbart kan Mærsk komme til at stå med et produkt, som de andre rederier på det pressede containermarked ikke tilbyder.

»Vi er de eneste, som tilbyder det her nu. Et par af vores konkurrenter har lavet forsøg, men disse har været langt mindre end vores. Men vi håber ikke, at vi bliver de eneste, for i stedet skulle dette meget gerne være med til at trække industrien i den her retning,« siger Søren Toft.

Blandingen med madolie har den fordel, at det ikke kræver, at de nuværende motorer på Mærsks 718 containerskibe skal skiftes ud. Dette kan dog ske, i takt med at helt andre og mere radikale ændringer kan komme engang i fremtiden. Det har været nævnt, at shippingindustrien kunne gå over til brint eller atomkraft som drivmiddel.

»Der er en lang række mulige måder at drive skibene på i fremtiden. Løsningerne bliver i øjeblikket udviklet med rivende hastighed. Ikke bare inden for skibsfart, men også inden for alle mulige andre transportformer, og det er langtfra sikkert, at det her bliver det primære drivmiddel til containerskibe,« siger Søren Toft.