Mærsk: Vi mangler svar på mange spørgsmål

Situation efter det store hackerangreb mod A.P. Møller-Mærsk er endnu så uafklaret, at virksomheden endnu ikke tør fortæller, hvornår en løsning er på plads.

Foto: MICHAEL KOOREN.
Læs mere
Fold sammen

Det store hackerangreb, som har ramt A.P. Møller-Mærsk, er så omfattende, at virksomheden endnu onsdag eftermiddag ikke kan sige, hvornår en løsning er på vej. Mærsk har lukket for bookinger, og arbejder intenst på at få systemerne til at fungere igen.

»Vi har ikke en tidsplan, som er sikker nok endnu. Vi mangler at få svaret på flere spørgsmål. Men jeg kan sige, at vi har et team, som arbejder meget hårdt på det. De har godt styr på problemet og har inddæmmet det hele, men vi vil gerne sikre os, at vi ikke undervurderer problemet, når vi går op igen,« siger Vincent Clerc, kommerciel direktør i Maersk Line.

Cyberangrebet ramte tirsdag eftermiddag flere virksomheder over hele kloden. A.P. Møller-Mærsk er blandt de hårdest ramte, og det har blandt andet betydet, at arbejdet i flere af selskabets containerterminaler rundt om i verden står stille.

Endnu er det for tidligt at sige, hvilken betydning det vil få for den danske virksomhed. Men det vil især afhænge af, hvor hurtigt systemerne kommer op igen.

»I en netværksforretning som vores har det stor betydning. I dag tager vi alle vores bookings elektronisk, og når vi tager vores portal ned og skal begynde at tage bookings manuelt, så kan vi ikke tage dem lige så hurtigt, og vi har ikke samme kapacitet. Så hvor stor en betydning det vil få afgøres i høj grad af, hvor hurtigt det kommer op igen,« siger Vincent Clerc.

Angrebet har også ramt den russiske oliegigant Rosneft, den ukrainske flyfabrik Antonov og flere andre ukrainske virksomheder. Virussen kaldet Petya spreder sig, når den er kommet ind i en virksomheds system, blandt andet fordi den kan stjæle log-ins.

A.P. Møller – Mærsk vil løbende opdatere om udviklingen.

»Vi kommer til at sige noget igen i morgen (torsdag, red.), men hvornår ved vi endnu ikke,« siger Vincent Clerc.

Den hårdest ramte del af A.P. Møller-Mærsk er havneselskabet APM Terminals og containerrederiet Maersk Line. De øvrige dele af gruppen er ikke påvirket nævneværdigt.