Mærsk vender underskud til overskud men forventninger skuffer

A.P. Møller – Mærsk vendte tabet i 2016 til et overskud på 356 mio. dollar, primært drevet af udviklingen i containerrederiet Maersk Line. Markedet er skuffet over forventningerne til 2018.

Mærsk præsenterer årsregnskab Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

»Det seneste år var særligt for A.P. Møller – Mærsk. Det var karakteriseret ved et hackerangreb, som skabte operationelle udfordringer i nogle havne,« udtaler Søren Skou.

Aktien åbnede med et fald på godt tre pct.

Selskabet øgede omsætningen med 13 pct. til 31 mia. dollar. Selskabets regnskab er dog også præget af en nedskrivning på ca. 18 mia. kr. i flere forretningsdele, der påvirker nettoresultatet, men ikke det såkaldte underliggende resultat. I blandt andet den udfordrede havneforretning APM Terminals er der i 2017 nedskrevet for 3,7 mia. kr.

Særligt forventningerne til 2018 er skuffende, siger Frans Høyer, analytiker i Jyske Bank.

»Jeg tror, at konsonsus blandt andlytikerne skal reguleres lidt ned,« siger Høyer.

Også Morten Imsgard fra Sydbank mener tallene skuffer.

»Maersk Line kommer ikke så godt ud af fjerde kvartal, som jeg havde håbet på. Det vidner om, at containerindustiren er svær, og det er et marked, som er meget skrøbelig,« siger Imsgard.

Året var præget af den strategiske omvæltning, hvor selskabet fremover vil satse på transport- og logistik. Det har medført en sammenlægningen af selskaberne inden for de områder, mens flere energidele er solgt fra. Det drejer sig blandt andet om olieselskabet Maersk Oil.

»Vi har taget de første skridt mod en integration af containerforretningen, havne. og logistikforretningen og vores digitale forretning tager form. Samtidig har vi fundet nye ejere til dele af vores energirelaterede forretninger,« skriver Skou.

A.P. Møller – Mærsk har også købt det tyske containerrederi Hamburg Süd.

»En hurtig integration af Hamburg Süd er topprioritet for 2018,« udtaler Søren Skou.

Han understreger dog, at resulatet stadig skal forbedres.

»De finansielle resultater har stadig plads til forbedringer. På den anden siden, når vi kigger på den strategiske transformation af forretningen, har udviklingen været tilfredsstillende,« udtaler Søren Skou.