Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Containerrederiet, der er verdens største og flagskibsdivisionen i A.P. Møller-Mærsk, har siden september 2014 erklæret sig på vej med nye skibsordrer i løbet af første halvår af 2015. Og den prognose holder stadig stik, understreger Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen, der dermed kun har halvanden måned at løbe på.
- Vi er i gang med at forhandle ordrer om større skibe. Det er meget sandsynligt med en ordreplacering i andet kvartal, men jeg kan ikke sige mere om hvad for nogle skibe eller hvor, siger Nils Smedegaard Andersen efter regnskabet for første kvartal.
Rygterne har svirret om en bestilling af op til 11 megaskibe med en kapacitet i omegnen af 20.000 tyvefodscontainere (teu) hver, som Daewoo-værftet i Sydkorea skulle være klar til at bygge. Det var også her, Mærsk lagde ordrer på de 20 Triple E-skibe på 18.300 teu hver, som snart er fuldt leveret.
Mærsk-toppen afviser dog at kommentere konkrete ordrer. Og der har også været skiftende udmeldinger fra Maersk Lines direktører om, hvorvidt skibene bliver omkring Triple E-størrelse eller helt oppe i 20.000 teu-klassen.
Rederiet har dog meldt meget klart ud, at der skal bruges mere end 400.000 teu i ny kapacitet til flåden i årene 2017-2019, så den kan følge med markedsvæksten. Og de skal være på minimum 10.000 teu hver, så omkostningen per container er så lav som mulig på langfarterne mellem Asien, Europa og USA.
Maersk Line har desuden placeret en ordre på syv mindre skibe i størrelsesordenen 3600 teu hver. De skal bruges til datterrederiet Seago, der kun sejler mellem europæiske havne.
/ritzau/FINANS